SEKAANNUSTA JA HAJAANNUSTA


Uusi messiaaninen (MIA) liike väittää, että messiaanisuuteen kääntyneet nykyajan kristityt ovat Efraimia ja jotka jäävät nykyajan kristityiksi, ovat pakanuudesta kääntyneitä eli ovatmuita kuin Jaakobin jälkeläisiä.Tässä on käytetty lihakirvestä. Mistä käsitys on tullut? Koska MIA:n semimessiaaniset eivät ole käyneet taivasten kuningaskuntaan, miten he ymmärtäisivät, mitä messiaanisuus tarkoittaa? He ovat muka loikanneet kuin kengurut nykyajan kristillisyydestä suoraan messiaanisiksi. Kutsun heitä semimessiaanisiksi, koska taivasten kuningaskunnan oppineeksi ei loikata.

Monet nykyajan kristityt, jotka eivät ole vielä itseänsä löytäneet, kärsivät itsetunto-ongelmista ja kerskaavat omasta lihastansa, ja väittävät olevansa efraimilaisia. He yrittävät kiivetä mahdollisimman korkealle uskonnollisessa puussa. Tässä ei ole mitään uutta. Apostoli Paavali viittasi tähän kirjoittaessaan filippiläisille, että hänellä, jos kenellä, olisi aihetta kerskata lihasta (Filip. 3:3 6). Hän piti kuitenkin sen kaiken sontana (Filip. 3:7 - 11). Yeshua sanoi opetuslapsilleen: "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja elämä (Joh. 6:63)".

Keitä ovat ne nykyajan kristityt, jotka sanovat löytäneensä israelilaiset juurensa, mutta pysyvät tiukasti kristillisessä valtakunnassa? Heidän väitteensä on hyvin epäuskottavaa. Voisivatko he olla efraimilaisia? Ehkä he kokevat, ettei heistä ole taivasten kuningaskunnan opetuslapsiksi, joten he haluavat pysyä omissa uskonnollisissa kasarmeissaan. Ehkä he uskovat, että 'Adonai tekee heidän kohdallaan kaikkien aikojen ihmeitten vertaisen teon', ja tekee heidät silmänräpäyksessä messiaanisiksi, kun he saapuvat Israelin maan kamaralle? Tällaisiakin onnen onkijoita löytyy. Heidän räjähtävä kasvumetodinsa on perin erikoinen.

"Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa -pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti kunnes pakanain (kansain) täysi luku (täyteys) on sisälle tullut ja niin kaikki Israel on pelastuva, niin kuin kirjoitettu on: 'Siionista ontuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista. Ja tämä on oleva liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä (Room. 11:25 - 27)." Heväittävät, että kun efraimilaisten täyteys on tullut sisälle, Israel pelastuu. Tämä on hätiköity väittämä, sillä eihän tässä puhuta Efraimista mitään, vaan kansojen täyteydestä.

Tulkintani mukaan taivasten kuningaskunnan besora ja opetus vielä viedään kaikille kansoille (Ilm. 14:6), jolloin Messiaan täyteyden täyden iän määrä saavutetaan kaikkien kansojen keskuudessa (Efes. 3:19b ja 4:13).Tämän jälkeen on aika muunkin jäljelle jääneen Jaakobin pelastua, sillä heteille tulevan armahtamisen kautta nyt saisivat laupeuden (Room.11:31). Ei messiaanisuus tee ihmisestä efraimilaista, eikä ympärileikkaus, kuuluminen synagogaan, juutalainen sukunimi, sukututkimus eikä haploryhmäkään. Mistä voimme tietää etnisen taustamme? Tiedän vain yhden vastauksen, jonka Rabbi Jeshua on minulle opettanut.Tulemalla taivasten kuningaskunnan opetuslapseksi, koska sinne Paimen kutsuu jokaisen lampaansa. Siinä yhteydessä tiedät, kuulutko Hänen siunaamaansa siemeneen (Jes. 60:9). Sydämeesi ja sisimpääsi kirjoitetaan elävä Toora (Jer. 31:33). Nämä ovat argumentteja, jotka jokaisen israelilaisen tulee sydämessään tietää! Onko asia näin yksinkertainen? Elohimille kaikki asiat ovat yksinkertaisia. Kenen todistusta uskot? "Josme otamme vastaan ihmisen todistuksen, niin onhan Elohimin todistus suurempi (1 Joh. 5:9)."

Paavali erottelee teksteissään ympärileikkaamattomat ympärileikatuista (Room. 2:17). Jos kaikki olisivat israelilaisia, tällaista jakoa ei tarvittaisi. Siitä tiedetään, että kansojen taivasten kuningaskunnan opetuslapsiakin täytyy olla. Galatalaisille taivasten kuningaskunnan messiaanisille Paavali sanoi, ettei heidän tule kääntyä ääriortodoksiseen juutalaisuuteen eikä ympärileikata itseänsä, koska he ovat muuta kansaa kuin Israelia.Ei Paavalia kutsuttu efraimilaisten apostoliksi, vaan kansojen apostoliksi (Galat. 2:8). Nykyajan kristillisyyskö tekee aina ihmisen etnisestä taustasta ei-israelilaisen? Tämäkin on kestämätön väite. Valinta ratkaisee.

Johannes kertoo (Ilm. 2:9 ja 3:9), kuinka juutalaiset yrittävät korvata taivasten kuningaskunnan Israelin viimeisinä päivinä, mutta tulee täyttymään sana: "Katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan (Ilm. 3:9b)".

On myös juutalainen koulukunta (MJAA), joka väittää, että Efraimon juutalaisen kansan sisällä. Osittain he ovatkin oikeassa, koska Hesekiel mainitsee sen (Hes.37:16), mutta se ei ole koko totuus. Israelilaisia on heidän ulkopuolellaankin. Miksi tässä Hesekielin kohdassa mainitaan toinen puu? Eihän toista puuta tarvittaisi, jos olisi vain yksi kansa.

Uskonnollisuuden jumala on antanut MIA:n ja MJAA:n kaltaisten liikehdintöjen tulla kansojen keskuuteen. Kaiken kaaoksen keskellä Hän edelleenkin salaa Jaakobin, visusti (Room. 11:25). Hän ei torku eikä nuku (Ps. 121). Hän pitää osin Israelia ja osin Juudaa salassa Jaakobissa, kun hän oli tuntemattomana paimenena Laabanin luona, mutta eräänä päivänä kansojen silmien eteen tuodaan Jisrael. Sitä ennen monenlaiset hämmentäjät hämmentävät, kunnes Hänen kaikessa salaisuudessaan valmistama ihme, Jisrael, on valmis näytettäväksi kaikille kansoille (Hes. 39:27).

V..2009

Editoitu27.1.2018

MaunoK.



Jaa tämä artikkeli Facebookissa:
Jaa

Muita sinua mahdollisesti kiinnostavia artikkeleita:
Kansalainen - Kaikki saavat laulaa - Juutalaiset tarut - Velka ja Kreikka - Shavuot-saarna
Keskustelu kategoriassa , johon tämä artikkeli kuuluu
Keskustelua pyörittää Disqus