Alikategoria: juhlat.Luettu: 19 kertaa. Osuttu: 46 kertaa. Fontin koko: pienennä - suurenna

PESACHISTA JOTAKIN


Juhlaa voidaan nimittää chag cherutenu (vapautuksen juhla), chag geula (lunastuksen juhla) tai chag hamatsot (happamattoman leivän juhla ---> 2 Ms. 23:15 ja 34:18).

"Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette: sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne (2 Ms. 12:13 ja 3 Ms. 23:5-6)."

Pääsiäisen juurikirjaimet ovat pe (suu), samek (kala) ja het (pensasaita). Tämä viittaa Egyptissä tapahtuneeseen tuomioon (suu), kaislamereen (kala) ja erämaahan (pensasaita), jossa Israel vaelsi 40 vuotta.

Hebr. veshachatu hapasach = teurastakaa pääsiäinen (2 Ms. 12:21). Adonai käski Israelin vanhimpia teurastamaan pääsiäisen! Se onkin kielikuva teurastetusta juhlasta, kun eräänä päivänä Messiasta, juhlan Säätäjää ei säästetä tai mennä Hänen ohi (pesach), vaan Hänet teurastetaan (1 Kor. 5:7).

Hypätä yli, loikata = hepr. pisach; eräät tutkijat ovat sitä mieltä, että juhla liittyy karkeloimiseen tai profeetalliseen täyttymykseen, kun ontuva ja rampa (hepr. pisecha) Israelpalaa luvattuun maahan.

Israelilaiset aloittivat 'seder-aterian' syömisen nisankuun 14. päivän iltahämärässä (hepr. pesach sheni --> Joh. 18:18). Juhlan valmistamisen tuli Tooran mukaan tapahtua 'iltojen välisenä' aikana, iltahämärissä, 2 Ms. 12:5-6 (bein ha`arbaim).

Pesachia voidaan viettää myös toisen kuun 14:ntenä päivänä (4 Ms. 9:10-14), jos jostakin painavasta syystä juhlaa ei voitu tehdä nisankuun 14:ntenä päivänä (2 Aik. 30.)

Pesach-sanalla tarkoitetaan ohittamista, säästämistä (2 Ms. 12:13) tai suojelemista.

Jes. 31:5: "Niinkuin lentävät linnut tulee Adonai Sebaot varjelemaan Jerusalemia. Lentelemällä sen yläpuolella hän suojelee (pasocha) sen tuholta." Tässä kohdassa teurastettu pesach, juhlan Säätäjä, Messias Jeshua, on Jerusalemin ja Israelin varjeltumisen salaisuus.

"Samassa talossa (Israelin huone) se (lammas) syötäköön; älköön mitään siitä lihasta vietäkö talosta ulos, älkääkä siitä luuta rikkoko (Joh. 9:36). Koko Israelin seurakunta viettäköön sitä ateriaa (2 Ms. 46-47)."

"Mutta kuudennesta hetkestä alkaen tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen (Matt. 27:45)."

Oli siinä fariseuksilla ja kirjanoppineilla ihmettelemistä, kunyö tuli keskellä päivää. Pimeys keskellä päivää oli hengellisen valvomisen hetki, jolloin pesach-uhrilampaan, Jeshuan, verellä maalattiin Israelin huoneen, talon, pihtipielet ja oven päällystä. Yö keskellä päivää oli Jeshuan ristin kärsimyksen ja pyhän verensä vuodattamisen hetki. Se oli hengellisen ruokailun aika, pesachin, syömisen hetki.

Julkaistu 2012 - 2014

Mauno K.

Muokattu 26.9.2017

Jaa tämä artikkeli Facebookissa:
Jaa

Muita sinua mahdollisesti kiinnostavia artikkeleita:
Täyteys - Paholaisen henki - Genesis - Sekaannusta ja hajaannusta
Keskustelu kategoriassa Yleiset, johon tämä artikkeli kuuluu
Keskustelua pyörittää Disqus