Alikategoria: kaste.Luettu: 57 kertaa. Osuttu: 31 kertaa. Fontin koko: pienennä - suurenna

USKO JA KASTE

Alkusanat

Tämän artikkelin aihe tuli siitä, kun heräsin muutama päivä sitten varhain aamulla ja JHVH puhui minulle Pyhässä Hengessä seuraavat sanat: yksi usko ja yksi kaste. Herralla on tapana puhua minulle ihania asioita varhain aamuisin, ehkäpä Hän on tehnyt samaa sinullekin. Mutta nyt asiaan.

Aloin tutkailemaan hengessäni Hänen puhumaansa sanoja, ja heti tuli mieleen: "yksi usko" tarkoittaa uskoa yhteen Jumalaan, eli Israelin uskontunnustuksen mukaan menevää uskoa Häneen. Ja "yksi kaste" tarkoittaa juuri sitä yhtä tiettyä mikve-upostuskastetta, joka otetaan ylhäältä syntymisen (mikä tapahtuu Pyhässä Hengessä, ylhäältä) jälkeen! Mikve kasteen ottaminen tarkoittaa upottautumista mielellään elävään veteen, liikkuvaan veteen. Vesi voi olla kerättynä mikve-altaaseen, mutta sen tulisi olla luonnonvettä.

Mikve

Juutalaisuudessa mikve on yleensä kastekylpy, rituaalinen upottautuminen, puhdistautuminen. Esim. naisella ennen ja jälkeen kuukautisten. Juutalaisuuden mukaan vesi puhdistaa entisestä elämästä, mikvessä kylpemisellä. Koko ruumis tuli pestä vedessä, 3. Ms. 15. luku.

Upotuksessa tapahtuva on vesikaste oikea kaste, ei lapsikaste vedellä ripotteluineen, eikä aikuiskaste samaan tyyliin.

Juutalainen käy mikvessä esim. juuri ennen JHVHn juhlia, ja jotkut jopa ennen jokaista sabattia.


Mikve VL:n, eli ensimmäisen Liiton, puolella

Toorassa koko ruumis tuli pestä. Esim. 1. Moos. 35:2 sanoo: .."Poistakaa vieraat jumalat, joita teillä on keskuudessanne, puhdistautukaa ja muuttakaa vaatteenne.

2.Moos. 19:10-11: "Mene kansan luo ja pyhitä heidät tänä päivänä ja huomenna, ja peskööt he vaatteensa. Ja olkoot valmiit kolmanneksi päiväksi; sillä kolmantena päivänä Herra astuu alas Siinain vuorelle." - Mistä tiedän, että kyseessä oli mikvessä puhdistautuminen? Tästä: "Olkaa kolmanneksi päiväksi valmiit, älköön kukaan ryhtykö vaimoon", 2. Moos.19:15. Vaimoon ryhtyminen ei ollut sallittua niin pyhässä tilanteessa, joka heitä odotti, ja siksi mikve-puhdistus oli tarpeen, heidän kaikkien pyhyyden ja puhtauden tähden. Myös vaatteet tuli vaihtaa puhtaisiin.

Jesajahu 1:16 sanoo: Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne, Minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä.

Jahushua sanoi: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki", Joh 13:10.

Miksi laitoin tuon Jochanaan Besorassa (Ilosanomassa) olevan Sanan kohdan VL:n puolelle? Siksi, että sinne se kuuluu, sillä Uudistettu Liitto alkoi vasta Jahushuan kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen. Ja kokonaan uudeksi Liitto tulee vasta 1000-vuotisen rauhanajan jälkeen, kun kaikki tehdään uudeksi. Ymmärrä, lukijani, että uudempi Liitto on juuri nyt meneillään uudistumisprosessissa, mikä ei ole vielä valmis. Se, että Messiaamme sanoi, "Se on täytetty", on toki juuri sitä, mitä Hän sanoi, mutta meidän tulee ymmärtää seuraava totuus VL:n puolelta, joka tulee tapahtumaan:

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin Minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden Liiton; en sellaista liittoa kuin se, jonka Minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun Minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka Liittoni he ovat rikkoneet, vaikka Minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. Vaan tämä on se Liitto, jonka Minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra', sillä he kaikki tuntevat Minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä", Jirmejahu 31: 31- 34.

Tuo VL:n Sana puhuu siis ajasta, jolloin kaikki on vasta uudeksi tehty!

Tällä hetkellä UL elää uudistumisen vaihetta (uudistettu Liitto) ja odottaa lopullista täyttymistään. Ymmärrä, että Elohimin aikakäsite on eri kuin ihmisen. Messiaamme todellakin täytti kaiken Golgatalla. Kaikki on valmiina, edeltä valmistettu, kun täysin UUSI Liitto astuu voimaan. Sen lopullinen täyteys on vasta tulossa, kunhan ensin uudistuksen vaihe etenee tiettyyn pisteeseen ja ohittaa 1000-vuotisen rauhanaikakauden. Tämä on tärkeää: Messias on uuden Liiton välimies, että, koska Hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen Liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön, Hebr. 9:15.

Joku ehkä nyt ajattelee, että "tuo kirjoittaja puhuu omiaan, eikä Herran sanaa". Mutta ajattelehan, lukijani, ja lue itse Sanaa, kirjoitettua Sanaa, siten että otat pois "nykykristilliset silmälasit päästäsi", ja kysy sitten Ruach HaQodesh'lta (Pyhä Henki). Hänen Henkensä, Ruach, opettaa sinua, minua ja meitä kaikkia aivan varmasti, kunhan me ensin avaamme sydämemme silmät näkemään ja henkemme korvat kuulemaan Hänen Sanaansa. Sen jälkeen me ojentaudumme Hänen Sanansa mukaan, ja teemme sen mitä on käsketty.

Vielä yksi kohta VL:n puolelta: Mutta itse JHVH Messias Jahushua (toisaalla käännöksissä, Jehoshua, ja myös Jeshua) kastatti itsensä myös Jordanilla, vaikka Jochanan ensin estelikin kastaa häntä, Matt. 3:13-14.

Ketä sinä seuraat, voisi olla hyvä kysymys?! Herramme antoi esimerkin.


Mikve UL:n puolella

UL:n puolella on hyvä Sanan kohta: "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi Hänen nimeänsä, ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi." (Ap.t. 22:16). Tämän profetoi Ananias Shaulille silloin, kun hän oli saanut näkönsä jälleen oltuaan kolme päivää rukouksessa, sokeana, koska oli sokeutunut valosta kohdattuaan Messiaan tiellä matkallaan Damaskoon vainoamaan siellä asuvia uskovia juutalaisia.

Huomaamme, ettei mikveessä itsensä kastattaminen, upottautuminen, ollut mitään kovin vaikeaa, sillä hetimiten elämänmuutoksen jälkeen se tehtiin! Näin kävi Shaulillekin: hän otti uskon kuuliaisuuden askeleen välittömästi ylhäältä Hengessä syntymisensä jälkeen. Kastepaikka myös sijaitsi lähellä, Damaskon kaupungissa, mahdollisesti synagogan vieressä.

Jochanan ben Zakarjahu kastoi Jordan (Yarden)-joella; siellä vesi on erityisen liikkuvaa tietenkin, ja joki onkin hyvä upotuskasteen paikka. Jochanan kastoi vedellä parannukseen, parannuksen kasteella, Ap.t. 19:4.

Mitä sanoikaan Keefa (Pietari) juutalaisille Shavuot-juhlan (helluntai) aikaan: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jahushua (Jeshua) Messiaan nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu, Ap.t. 2:38- 39. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua, 41.

Huomaamme jälleen, että kaste otettiin välittömästi, kun oli tapahtunut kääntyminen Elävän Jumalan puoleen ja oli tehty mielenmuutos, parannus synneistä.


USKO

Seuraavaksi laitan luettelon omaisesti Pyhää kirjoittua Jumalan Sanaa, joka myös todistaa alun henkeeni tulleet asiat oikeiksi, sillä kahden tai kolmen todistajan kautta on kaikki vahvistettava.

Jokainen voi lukea nämä joko tästä, tai omasta Raamatustaan, mutta kannattaa katsoa aina asiayhteys.

Yksi Herra (JHVH), Yksi usko, Yksi kaste, Eph. 4:5.

Kuule Israel! Herra (JHVH) meidän Jumalamme (EL), Herra (JHVH) (on) Yksi (echad), 5.Ms. 6:4.

"Mitä minun pitäisi tekemän, että minä pelastuisin?" Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jahushuaan (Jeshuaan) , niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi", Ap.t. 16:30-31.

Usko ilman tekoja on kuollut (Jaak. 2:17), siksi tarvitsemme myös upotuskastetta!


KASTE

..ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin heti (kohta), Apt.t. 16:33.
- Missä ajattelet, että heidät kastettiin? Vastaus: tietenkin mikve-altaassa, joka oli juutalaisten kastepaikka.

..synagogan esimies Krispus ja koko perhekuntansa uskoivat Herraan ja myös monet korinttolaiset.. uskoivat, ja heidät kastettiin, Ap.t. 18:8.

"Jochanan kastoi parannukseen.. sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jahushuan nimeen, Ap.t. 19:1-7.

Vesi pelastaa kasteena. Mutta kaste ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta, Jahushuan Messiaan ylösnousemuksen kautta. (1. Piet. 3:21)

Kaste kuuluu perustukseen, josta Shaul (Paavali) kirjoittaa, ettei sitä saa uudelleen lähteä laskemaan; kaste kuuluu alkeisiin. (Hebr. 6:1-2)


USKO JA KASTE

Roomalaiskirje luku 6, jakeesta 8 eteenpäin jakeeseen 13, puhuu kuolemasta Messiaan kanssa ja elämästä Hänessä, elävinä Jumalalle. Sana kitetyy tähän viisauteen: "antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle".

Kun Hänen uskonsa tulee meihin, ja me tunnustamme YHDEN Jumalan, kuten Efesolaiskirje 4:6 (yksi Jumala ja kaikkien Isä) kertoo lainaten VL:n ajatusta ja totuutta, niin sitä uskomista tulee seurata kaste Messiaan nimeen. Mikä on Messiaan nimi? Hän kertoo sen itse: "Minä olen tullut Isäni nimessä..", Joh. 5:43 ja "Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta", Joh.10:25!!

"Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi..", Luuk. 10:27. Mitä on Hänen rakastamisensa? Se on Hänen käskyjensä pitämistä, Matt. 19:17! Sillä tuo Matteuksen kohta kertoo: Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi Hänelle: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?" Niin Hän sanoi hänelle: "Miksi minulta kysyt, mikä on hyvää? On vain Yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt".

Siis, jos joku on Messiaassa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut, 2. Kor. 5:17. - Mitä tuo jae pitää sisällään? Jumalan Pyhää Sanaa tuntien voi kertoa, että se pitää sisällään uskoon tulon ja sen jälkeen seuraavan kasteen ottamisen; kasteen hautaan upottamisen ja sieltä ylösnousemuksen kautta nousun uuteen elämään Messiaassa ja Hänen seuraamisensa alkamisen! Toki olet seurannut Häntä jo kasteen hautaan, mutta varsinainen Hänen seuraamisensa alkaa kasteen jälkeen. Ja, kuten olen tuolla yllä jo kertonut, ainoa oikea kaste on mikve, eli upotuskaste, jossa upottaudutaan kokonaan, ja mieluusti liikkuvassa vedessä.

Jahushua Messiaamme kertoo olevansa elävän veden lähde; Hän viittaa asiassa myös kasteeseen, joka tehdään liikkuvassa vedessä, ja tehdään Hänen nimessään, joka on sama nimi kuin Isällä. Isän nimen tulee ilmetä Messiaan nimessä, sillä Isä ja Hän = yksi (echad, hebr.). On olemassa vain yksi Herra, yksi Isä, ja Messiaamme tuli Hänen nimessään, mutta Hänen omansa eivät ottaneet Häntä vastaan, Joh. 5:43. Jochanaan jatkaa besorassaan (samassa luvussa) näin sanoen: "Kuinka te voitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee Häneltä, joka yksin on Jumala."

Uskon ja lupauksen lapset, keitä he ovat?

Uskon kautta me olemme Jumalan lapsia Messiaassa Jahushuassa (Jeshuassa). Ja kaikki jotka ovat Messiaaseen kastetut, ovat Messiaan ylle pukeneet. Näin sanotaan Galatalaiskirjeen 3. luvussa. Ihan lopussa sanotaan myös, että jos me olemme Messiaan omat, niin me olemme Abrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.

Okay, mutta ketkä ovatkaan perillisiä lupauksen mukaan? Eivätkö Jitzakin jälkeläiset? Kyllä. Me löydämme vastauksen hebrealaiskirjeestä: Uskon kautta uhrasi Abraham, koetukselle pantuna, Jitzakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupauksen vastaanottanut ja jolle oli sanottu: "Jitzakista sinä saat nimellesi jälkeläisen", sillä hän päätti, että Elohim on voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän saikin hänet takaisin (Hebr. 11:17-19). Abraham luotti Herran Sanaan, jossa hänelle oli sanottu, että Herra tekee ikuisen liittonsa Jitzakin kanssa ja hänen jälkeläisillensä (1.Ms. 17:19).

Galatalaiskirje 4 sanoo: Ja te veljet (juutalaiset), olette lupauksen lapsia, niinkuin Jitzak oli. Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin. Mutta mitä sanoo Kirjoitukset (Raamattu): "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa." Niin me siis veljet emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan, jakeet 28- 31.

Entä pakanasyntyiset, keitä he ovat?

Pakanasyntyiset uskovat ovat kanssaperillisiä. He ovat yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Messiaassa Jahushuassa, Besoran (Ilosanoman) kautta, Efesolaiskirjeen 3:6 mukaan. Näin ollen pakanasyntyisen lukijan ei tarvitse tuntea itseään mitenkään ulkopuoliseksi lukiessaan tätä tai muuta Israelin huoneen artikkelia. Sinun täytyy vaan ymmärtää, että Jumalan ikuinen ja pyhä kirjoitettu Sana on tarkoitettu ensisijaisesti Hänen omaisuuskansalleen, koko Jisra'elille, ja pakanasyntyinen saa olla osallinen uskon kautta. Korvausteologiaan ei sinun, pakanasyntyisenä - mutta pakanuudesta pois kääntyneenä - saa missään tapauksessa mennä mukaan! Elohimin Sana on kuulunut, ja kuuluu aina ja edelleen, ikuisesti, koko Jisra'elille, niin Jahudalle ja häneen liittyneille (eteläisen Jisra'elin heimoille) kuin Efraimillekin ja häneen liittyneille (pohjoisen Jisra'elin heimoille).

Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkotetut, ja Juudan hajotetut Hän kerää maan neljästä äärestä. Silloin katoaa Efraimin kateus ja Juudan vihat häviävät. Efraim ei karehdi Juudaa eikä Juuda Efraimia, Jes. 11:12- 13. Miksi tuo Sanan kohta? Siksi, että lukija ymmärtää, että Israel on hajallaan vielä kahtena eri kuningaskuntana, erillään vielä toisistaan. Mutta Hesekiel 37:22 sanoo: Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole kahtena kansana, eivätkä enää jakaantuneena kahdeksi kuningaskunnaksi (KR 1933, valtakunnaksi). - Israel tullaan kokoamaan pakanakansojen keskuudesta! Koko Israel tuodaan takaisin, sillä Lupauksen lapset kootaan takaisin JHVHn omaan maahan! Amen.


LOPPUSANAT

Yksi usko, Yksi kaste. Näillä sanoilla JHVH minut herätti huomaamaan asiat, joita olen esiin tuonut. Ei näissä niin mitään uutta, tai välttämättä niin ihmeellistä ole, mutta aina välillä minä tuon esiin perussanomaa täällä Israelin Huoneen sivustolla. Otan myös huomioon, että lukijana saattaa olla aivan uskonsa alkuvaiheilla oleva henkilö, tai henkilö joka on hyvin vähän perehtynyt Sanaan, joten siksikin on hyvä tuoda esiin asioita, jotka ovat pidemmälle uskossaan ehtineille aivan "peruskauraa".

Minun täytyy ottaa myös huomioon profeetallisesti JHVHn äänen kuulemisen, ja minun tuli lähteä tuomaan esille asioita, joita Hän juuri nyt tahtoi tuoda, ja joista Hän tahtoi jollekin lukijalle juuri nyt (yksittäisestikin) puhua!

Kun lisäämme määreisiin, "Yksi usko, Yksi kaste", erityiset Sanat: "Yksi JHVH (KR-1933/-38 Herra)", niin pääsemme perusoppiin, joka tulee olla lukijalle yhtä selvä kuin hänellä on kaksi näkevää silmää ja kaksi kuulevaa korvaa. Kolminaisuus-oppi on epäraamatullinen, ja sitä 'viljelee' vain sellainen henkilö, joka ei ole tutustunut Jumalan Kirjoitusten koko kirjoon, sen ensimmäiseltä sivulta viimeiseen sivuun, alkaen Moshesta (Mooseksesta): "Alussa loi Jumala taivaan ja maan", ja päättäen Ilmestyskirjan viimeiseen sanaan: "Amen".

Jolla korvat on, hän kuulkoon mitä Henki srk:lle sanoo. Henki on, joka eläväksi tekee, liha ei mitään hyödytä.

Teija K., 25.11.2013,

muokattu 26.11.2013, 09.10.2017

Jaa tämä artikkeli Facebookissa:
Jaa

Muita sinua mahdollisesti kiinnostavia artikkeleita:
Uutta - Profeetallinen sana Israelille - Heimojen sauvat - Täyty Pyhällä Hengellä
Keskustelu kategoriassa Yleiset, johon tämä artikkeli kuuluu
Keskustelua pyörittää Disqus