Alikategoria: vaeltaminen.Luettu: 26 kertaa. Osuttu: 50 kertaa. Fontin koko: pienennä - suurenna

Parannussaarna


Oletko kuullut kristillisen valtakunnan puhuvan parannuksesta? "Parannuksen" asiamiehet eivät itsekään tiedä, mitä se on, ja miksi sitä julistetaan. Jotkut asiamiehet ja -naiset ovat aivan kuin hukassa, kun he nousevat saarnatuolin taakse. Joku puolustaa itseään ja sanoo, että 'se on ammatti ja minulle maksetaan siitä'! Jollekin parannuksen saarna istuu kovin huonosti. Aivan kuin asiamiehen päällä olisi "shortsit talvipakkasella". Ehkä he saarnaavat parannuksesta, että he tulisivat siitä itsekin osallisiksi (1 Kor. 9:23)? Jonkun asiamiehen kohdalla "parannuksen" saarnaaminen tuo hyvää herätyssaarnaajan" mainetta. Asiamies on kuitenkin varuillaan, koska parannuksen julistamisella saattaa olla kääntöpuolensa, jolloin hän joutuu "myymään saarnatuolinsa". Asiamiehen on siis opeteltava pitämään asemansa, kunniansa ja hyvän maineensa, mutta sopivan ripauksen "parannuksen" kastetta se kenties kestää.

Parannuksen tekeminen kristillisessä valtakunnassa on eräs huonoiten ymmärretyistä opetuksista. Kreikkalaiselle uskonnolliselle epäjumalanpalvelukselle monet heprealaiset käsiteet olivat aivan vieraita, kun kristillinen valtakunta sai syntynsä. Kristillisessä valtakunnassa ei tapahdu mitään syvempää parannusta. Vain taivasten kuningaskunnassa saattaa jossakin maaosassa olla saarnaaja, jonka elämässä on näkyvillä taivasten kuningaskunnan parannuksen tuomat hedelmät.

Parannukseen ei siis hypätä, vaan on kuljettava ensin katumuksen läpi. Ihmisillä on taipumus hypätä täyttä vauhtia kulkevaan "junaan". Ne ihmiset, jotka ovat sisällä "parannuksen junassa", voivat istua ja kävellä ja elää vapaasti. Heillä ei ole mitään ongelmaa, kulkeeko parannuksen juna 140 km/h:ssa vai 40 km/h:ssa, sillä he nousivat "asemalla junaan".. Ongelma on niillä, jotka yrittävät hypätä omin avuin "parannuksen junaan", joka on täydessä vauhdissa. Liian paljon on kristillisen valtakunnan keskellä "tyrmättyjä", "toispäisiä" ihmisiä. Rakkaat lukijat! Ei se näin mene. Ainoastaan sellainen ihminen, joka on nähnyt itsessä asuvan synnin, tietää ja tuntee totuuden. Tänä päivänä on erityisen paljon sokeutta tällä alueella (2 Piet. 1:9). Kun Jahushua aloittaa taivasten kuningaskunnan seurakunnan uudistamisen, Hän kääntää omiensa "silmät nurin päin".

Joskus kuulee, että joku asiamies yllyttää ihmisiä tekemään "parannuksen". Ei parannukseen voi hypätä. Mitä tapahtuu, jos lentokoneesta hypätään alas ilman laskuvarjoa? Eikö laskuvarjon tulisi olla hyppääjän selässä? Monet luulevat, että "laskuvarjo on selässä", vaikka sitä ei ole siellä. Ilmalennon aikana monet huomaavat, että laskuvarjo jäi "narikkaan". Ei näistä hypyistä ole kenellekään mitään iloa. Ymmärrän kyllä vauhdin hurman, kun "tukka putkella" mennään ilman halki ja sitten kuuluu mätkähdys. Eikö olisi parempi tulla lentokoneessa turvallisesti lentokentälle, kuin tehdä "mahalasku" jonnekin metsikköön? Liian paljon on kristillisessä valtakunnassa ihmisiä, jotka ovat taivaalta pudonneita. Ymmärrä oikein, mitä tarkoitan. Korkeampi ja syvempi on oman synnin olemuksen näkeminen, kuin lentokoneesta alas hyppääminen. Koska asia on näin, tarvitset kiviin kaiverretun Tooran ja Pyhän Hengen, joka antaa sinulle "laskuvarjon", jolla voit turvallisesti laskeutua alas nöyryyteen katumuksen lävitse ja nousta sen jälkeen parannuksen "hedelmäpuun" luokse.

Todellisen katumuksen ja parannuksen läpikäyneestä huomaa heti, onko parannuksen teko ollut aito. Jahushua on valmistanut meille ristillä täydellisen katumuksen. Syvin helvetti on alhaisimpana rajana ja riemun kattona on taivaitten taivas. Kun Pyhä Henki näyttää kiviin kaiverretun Tooran kautta elämässäsi synnin, alkaa katumuksen tie. Monet näkevät tekosyntien kautta, mitä he itsessään ovat, mutta Pyhä Henki tahtoo tehdä sinusta syntisen sinussa asuvan synnin tähden (Room. 6:1-2). Parannuksen hedelmä ei kasva sen tähden, että teet syntiä, vaan sen tähden, että Pyhä Henki näyttää sinulle, että sinussa asuu synti.

Silloin ymmärrät sanat: ..."missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi (Room. 5:20b)". Se saa sinut rakastumaan toisiin ihmisiin, koska tiedät saaneesi niin paljon anteeksi (Luuk. 7:41-43). Pyhän Hengen työ tehdä suhteesi syntiin samankaltaiseksi kuin on taivasten suhde helvettiin. Kun Pyhä Henki näyttää kiviin vaiverretun Tooran kautta vanhan luontosi perkeleen, helvetti näyttää tämän jälkeen syntisten paratiisilta. Kiitollisuus nousee sydämestäsi, että on olemassa sellainen paikka kuin helvetti minunlaiselle ihmiselle. Kiität Anonaita armosta, että sekin hyvä vaihtoehto on minulle olemassa! Helvetti on liian hyvä paikka, että ansaitsisin mennä sinne. Kun on kyse synnin olemuksesta, ei sitä riitä mitkään mittarit kuvaamaan, millainen pahuus asuu itsessä! Sen pahuus menee ymmärrystäsi alemmaksi (Ilm. 2:24). Pääasia on, että opimme ymmärtämään sen verran kuin Shaul, joka oli suuri syntinen.

Todellinen ja oikea Elohimin antama armo, katumuksen kokemiselle ja parannuksen hedelmän kasvamiseksi, on olemassa. Liian paljon on tänä päivänä pilalle menneitä "hiilipannujen kantajia". Vaikka kuinka litistyisit "mahalaskussa", ei "hiilipannusi sopisi muuhun kuin alttarin peitteeksi" (4 Moos. 16:37-39). Parannuksen tulta kyllä on, mutta se ei ole oikeaa tulta. Ainako vain "alttaria päällystetään"? Tehkää parannus sanat sisältävät katumuksen, jonka heprealaiset ovat tunteneet muinaisista ajoista lähtien.

Miksi Suomessa jatketaan yhä surutonta menoa, vaikka katumus on parannuksen ehtona olemassa? Missä viipyvät lahjan vastaanottajat? Nykyään on brutaalia julistaa parannusta. Sen julistaminen on joidenkin mielestä "kuin kivikaudelta", joka ei sovi sivistyneelle väelle. Onko se sivistystä, jos eletään valheessa? Eikö tulisi hyväksyä se, joka on Elohimin mielestä sivistystä? Eivätkö brutaaleja ole sellaiset ihmiset, jotka eivät välitä Elohimin sivistyksestä?

14.06. 2012

Mauno K. Muokattu 23.10.2017

Jaa tämä artikkeli Facebookissa:
Jaa

Muita sinua mahdollisesti kiinnostavia artikkeleita:
Olemme pahoillamme - Velka ja Kreikka - Ajattelun pohja
Keskustelu kategoriassa Seurakunta, johon tämä artikkeli kuuluu
Keskustelua pyörittää Disqus