Huomautus: Artikkelin kirjoittaja vastaa vain omista kirjoituksistaan, eikä jaa automaattisesti mitään näkemystä tai kantaa muiden sivustolla kirjoittavien kanssa.
Jumalasuhde
Tässä artikkelissa käsittelen ihmisen suhdetta Jumalaan ja esitän muutamia kysymyksiä, sekä ylistyslaulun.
OSA I. Synti ja sairaus
Individualistinen altruismi vai kollektiivinen sosialismi, kumpi?
Onko Jumalan tahto, että me katsomme yksilöön ”sinussa asuu Pyhä Henki” ja odotamme yksilön toimivan epäitsekkäästi, vai onko Jumalan tahto, että me katsomme yhteisöön ”teissä asuu Pyhä Henki” ja odotamme sen toimivan sosialistisesti?
Tämä kysymys on hyvin ratkaiseva uskon kannalta, annan esimerkin:
Individualistisen altruismin kannattaja ei usko, että hän voisi oikeutetusti kärsiä yhdessä muiden kanssa, vaikka hän itse ei olisi tehnyt mitään väärin.
Kollektiivisen sosialismin kannattaja puolestaan ei usko, että hän voisi oikeutetusti kärsiä yksin, kun kukaan muu ei kärsi.
Avain tähän kysymykseen ei ole Raamatun tulkinta, vaan ymmärrys ihmisluonteesta. Nimittäin extrovertin, ulospäin suuntautuneen ihmisen, on helpompi hyväksyä kollektivismi. Ja introvertin, sisäänpäin suuntautuneen ihmisen, on puolestaan helpompi hyväksyä individualismi.
Raamatusta löytyy molempia persoonallisuuksia ja se miten sitä tulkitaan, riippuu pohjimmiltaan tulkitsijan persoonallisuudesta. Ongelmaksi muodostuu yllättäen se, että yhteiskunta suosii extroverttejä ja on sosialistinen, tällä on siten vääristävä vaikutus Raamatun tulkintaan.
Molemmat?
Joku voi olla sitä mieltä, että Seurakunnassa molemmat ovat tosia, individualistinen altruismi, sekä kollektiivinen sosialismi, ja hän on siinä oikeassa. Mutta tällä on erittäin pahoja vaikutuksia, vaikutuksia, joita näemme tämän päivän Seurakunnassa.
Kun Seurakunnassa pitää pärjätä molemmilla arvoilla, johtaa se siihen, että luontaiset introvertit luovat itselleen ns. ”alter egon”, sivupersoonan, joka ei ole itse henkilö vaan näyttelijä. Koska, tällä tavoin he voivat puolustaa sisäistä ihmistään. Ja luontaiset extrovertit puolestaan esiintyvät introvertteinä, että he vaikuttaisivat asiantuntevimmilta, kuin mitä he todellisuudessa ovat, he eivät toisin sanoen tiedä miten olla pitäisi.
Jos molemmat ovat yhtä aikaa tosia, mutta minkäänlaista kilpailuasetelmaa ei ole, mikä on utopistinen ajatus, mitään ongelmia ei kuitenkaan pitäisi ilmetä. Seurakunta, lauma, sopii introverteille, kun he saavat olla introvertteja ja extroverteille, kun he saavat olla extroverttejä.
Lain luonne
Lähteekö Lain rangaistus yksilöstä ja etenee yhteisöön, vai lähteekö se yhteisöstä ja etenee yksilöön? Eli, sairastaako Matti siksi, että hän on syntinen, vai siksi, että yhteisö on syntinen?
Esitän, että Lain rangaistus toimii yksilökohtaisesti, sillä tiedän sen sanovan niin. Mutta mitä teen rangaistuksilla, jotka näyttävät kollektiivisilta?
Tarkemmin katsottuna, kaikki kollektiivisilta näyttävät rangaistukset Laissa, näyttävät siltä, koska yksilöitä, joita rangaistiin, oli niin monta. Eli Matti sairastaa siksi, että hän on syntisenä herkistynyt tartunnalle, jonka hän sai toiselta yhteisön jäseneltä, joka puolestaan oli niin syntinen, että ensimmäisenä kuoli tautiin. Eikä siksi, että yhteisö on syntinen.
Yhden yksilön synti herkistää kaikki muutkin synnille, koska Seurakunta on niin kuin lammaslauma, jossa vähemmän syylliset putoavat samaan rotkoon kuin pässinpää jota seurasivat. Ja, sivustakatsottuna näyttää siltä, niin kuin koko laumaa olisi kollektiivisesti rangaistu.
Kun Laki sanoo, että synnin seuraus yhteiskunnassa on Egyptin sairaudet, se ei tarkoita, että Egyptin sairaudet tulisivat niihinkin, jotka eivät tee väärin. Vaan ainoastaan, että sairaudet saavat kasvualustan näissä syntisissä ja leviävät siten entistä helpommin.
Ihmisten on vaikea myöntää, että he kärsivät oman syntisyytensä tähden. Tämä on syy siihen, miksi monet opettavat, että Jumala rankaisee kollektiivisesti, mitä Hän ei tee. On helpompi siirtää syy toisten niskaan, kuin katsoa peiliin.
Uudistetussa Liitossa
Jotkut opettavat, että Uudistetussa Liitossa yhteisön merkitys on muuttunut ja rangaistuksista on tullut kollektiivisia. Mutta tämä on saastainen valhe, tässä seuraavaksi muutama kohta, jotka selvästi todistavat yksilökohtaisesta rangaistuksesta:
Jahshua Messias sai valita, kantaa maailman synnit tai olla kantamatta (Mat 26:39) ja Hän valitsi kantaa taakan. Tämä on ainoa tapaus maailman historiassa, jossa syytön on kantanut toisten syntejä. Jos Matti kärsisi sairautta toisten syntien takia, mitä virkaa silloin olisi Jumalan Pojalla?!
1Co 11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
1Co 11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
1Co 11:30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
1Co 11:31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
1Co 11:32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
Jas 5:15 Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
Jas 5:16 Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.
OSA II. Suhteen laatu
Rukous
Sanotaan, että Jumala suhteen laatu selviää rukouksen määrästä. Mutta tiesitkö, että yleensä näin sanovat vain ne, joiden Jumalasuhde on heikko, ihmiset, jotka eivät ole sisäistäneet rukouksen merkitystä?
Mitä on rukous? Tiedän vastauksen Hengestä, mutta koska kaiken Hengen mukaisen voi Sanalla varmentaa:
Tämä paljastui yllättäen erittäin helpoksi kysymykseksi, sillä hebreassa on vain kaksi sanaa ja määritelmää, jotka voidaan kääntää ”rukous”. Ja usko pois, ne merkitykset eivät todellakaan ole sitä, mitä kristinuskossa opetetaan!
Eniten käytetty sana on palal, joka tarkoittaa kirjaimellisesti ”ohjata suulla ohjaajaa”. Strongin sanakirja määrittää sen ensisijaisesti ”tuomita” ja toissijaisesti ”tulla väliin”. Lähin suomenkielen ilmaisu tälle on oikeuden avustaja. Seuraavassa on esimerkki siitä millainen on Jumalan mies ja mitä rukous on:
2Ki 6:17 Ja Elisa rukoili ja sanoi: "Herra, avaa hänen silmänsä, että hän näkisi". Ja Herra avasi palvelijan silmät, ja hän näki, ja katso: vuori oli täynnä tulisia hevosia ja tulisia vaunuja Elisan ympärillä.
2Ki 6:18 Kun viholliset sitten tulivat häntä vastaan, rukoili Elisa Herraa ja sanoi: "Sokaise tämä väki". Silloin hän sokaisi heidät Elisan pyynnön mukaan.
Se toinen sana on na ja merkitsee ”vahva, jatka”, se on ehdotus. Tässä esimerkki siitä:
Gen 18:4 Sallikaa tuoda vähän vettä pestäksenne jalkanne ja levätkää puun siimeksessä.
Ehkäpä mietit kahteen kertaan ennen kuin seuraavan kerran polvistut rukoilemaan Herran eteen, sillä tämä ei ole mikään leikin asia. Kun oikeasti rukoilet, näet auktoriteettisi Kuninkaan, eli Ylimmäisen Tuomitsijan lapsena. Ja esität oman Pyhän Tuomiosi, jonka seurauksena Ylimmäinen Tuomitsija asettaa Tuomion käytäntöön. Tässä ei ole mitään poikkeuksia ja sinä toimit niin kuin oikeuden palvelija!
Toisin sanoen, jos sanot rukoilevasi sairaan puolesta ja tämä ei parane, niin vika voi olla vain ja ainoastaan siinä, että sinun tuomiosi on väärä! Ja mitä mahtaa Ylimmäinen Tuomari tuumata vääristä todistuksista oikeudessa?!
Ja mitä tulee tähän lievempään muotoon, na, joka ei varsinaisesti merkitse rukousta, on eräs paikka, joka selventää sitä lisää:
Psa 80:14 (80:15) Jumala Sebaot, käänny takaisin, katso alas taivaasta ja näe; ota hoitaaksesi tämä viinipuu
Psa 80:15 (80:16) ja suojaa se, minkä sinun oikea kätesi istutti, tämä taimi, jonka kasvatit suureksi itseäsi varten.
Tästä näemme, että na, merkitsee ehdottamista, perustuen tai vedoten jo olemassa oleviin tai tapahtuneisiin tosiasioihin. Ero rukoukseen on siinä, että rukousta ei voida lausua syntisen puolesta, mutta tämä voidaan. Tässä Daavid ehdottaa Jumalalle, että Hän jo palauttaisi kaiken luvattuun ja aiempaan loistoonsa, siitä huolimatta, että Israel on langennut pois.
Kun Jahshua sanoi ”rukoilkaa vihamiestenne puolesta”, Hän mitä todennäköisimmin käytti na:ta tai jotain muuta harvinaista sanaa, sillä jos Hän olisi käyttänyt palal:ia, niin se olisi erittäin satiirinen lause.
Eli, kerratakseni nämä kaksi asiaa. Rukous on Tuomioistuimen palvelemista ja na, on armon anomista vedoten olosuhteisiin. Rukous toteutuu aina, mutta na:lla ei ole minkäänlaisia takeita.
Ylistys
Tämä on osa-alue, jonka määrää ja laatua voi paremmin käyttää mittarina Jumala suhteen laadusta. Nimittäin ylistys ei tule rakkaudesta ensi silmäyksellä, vaan syvemmän tuntemisen kautta. Ylistys on todennäköisesti automaatio, joka seuraa tästä tuntemisesta?
Järkytän sinua ehkä taas, kun sanon, että jos kuulut jonkun lahkon ylistysryhmään ja rupeat syviä ylistämään, niin mitä todennäköisimmin ”lennät puljusta pellolle”. Nimittäin on erittäin todennäköistä, että syvästä tuntemisesta lähtevä ylistys ei sovi sen puljun oppeihin erityisen hyvin. Että kaikki ne, jotka ovat lahkolaisuuden hengen alla, eivät tule erityisemmin pitämään ylistyksestäsi. Ylistyksen vaarallisuutta viholliselle ei sovi aliarvioida.
Ja mikä olisi tällainen opetus ilman spontaania ylistystä, siis kuule enkelten laulavan tämä juuri nyt (kirjaimellisesti) kirjattu laulu:
Ylistys Jumalalle, vahva ja tunteikas harmoninen balladi
Hitaasti (2x)(kerto):
Herra, sinä näet vaivaisen polvet. Sinä näet kipuavan - tuskan.
Herra, sinä näet vaivaisen polvet. Sinä näet kipuavan - tuskan.
(toisella kerrolla): Kätesi ojennat Herra, sairaan nostat, Herra.
Hieman nopeammin (ei kertoa):
Kaikki luomakunta sun, kaikki luomakunta, avaruus, tähdet - sua ylistää.
Sinun kättesi työ, sinun ihanainen puutarhasi tuoksuissaan.
Kaikki luomakunta sun, kaikki luomakunta, avaruus, tähdet - sua ylistää.
Sinun kättesi työ, sinun ihanainen puutarhasi tuoksuissaan.
Muista millaiseksi - ihmisen loit - Herra.
Sillä ei kestä taivaat, maa, ellet sinä ojenna kättäsi auttamaan.
Ei nälkä eikä tuska - vaivaa Hänen omiaan
Kaikki kyyneleet sinä silmistä pyy-hit.
Kerto (2x)(ensimmäisen kerron perään):
Sinä Herra, asetat kaiken ennalleen, Nimesi kaikuu kautta maa-n.
Sinä päivänä ei kukaan enää yksin jää.
Sinä päivänä - muistaa ihminen kiit-tää.
Sillä lapset leikkivät - kaupungin kaduilla.
Sillä sinun Sanasi - kuuluu portissaan.
Hitaasti:
Herran Nimi on Pyhä
Herran Nimi on Pyhä
Herran Nimi on Pyhä
Herran Nimi on Pyhä
Herran Nimi on Pyhä
Herran Nimi on Pyhä
Num 6:24 Jehova polvistuu antamaan sinulle lahjoja ja varjelee sinua.
Num 6:25 Jehova paljastaa olemuksensa sinulle ja on sinun turvaajasi.
Num 6:26 Jehova kohottaa kaiken huomionsa sinuun ja antaa sinulle yltäkylläisesti.
Joel 26.7.2012