Alikategoria: juhlat.Luettu: 41 kertaa. Osuttu: 21 kertaa. Fontin koko: pienennä - suurenna

SAPATTI

Sapatin tulisi kaikilla uskovilla olla elämässään tärkeällä sijalla, sillä me seuraamme Häntä, joka noudatti sapattia lainsäätäjän [chaqaq] sydämellä (1 Moos. 49:10 ja Jaak. 4:12). Jahushua kumosi [chilel = lävisti, häpäisi tai rikkoi] rabbiiniset sapattisäädökset murskaksi (Joh. 5:18), mutta Hän ei rikkonut Tooraan kirjoitettua sapattisäädöstä vastaan. Hänkö, joka tuli täyttämään Tooran, olisi rikkonut Tooran säädöstä vastaan (Matt. 5:17)? Jos Hän olisi rikkonut vähänkään sapattisäädöstä vastaan, ei meillä olisi mitään mahdollisuutta pelastua, sillä jos Hän olisi rikkonut yhtä säädöstä vastaan, Hän olisi rikkonut kaikkia Tooran säädöksiä vastaan (Jaak. 2:10).

Rabbiinisten (nykyajan kristillisten) tulkintojen, mukaan sapatti on herra, orjapiiskuri! Sitä vastoin Jahushua sanoi, että Ihmisen Poika [ben haAdam] on sapatin herra (Matt. 12:8 ja Mark. 2:27-28). Rakkaus Jahushuaan on tullut siis ainoaksi sapatti-ilon vaikuttimeksi! Sapatti on liittojen ajan puolella tärkeä päivä. Kun Hän on sapattina meidän JHWH, on hyvä tiedostaa, millaista sydämen iloa Hän rakastaa! Sapatti on asetettu ihmisen iloksi, riemuksi ja virkistykseksi ja silloin on oikeus tehdä hyvää (2 Moos. 23:12, Matt. 12:12). Kun liiketoimissa, yrittäjyydessä, on kiireitä sesonkiaikana, silloinkin muista, että Jahushua on sapatin JHWH (2 Moos. 34:21)! Lepää sapattina, ja tienaa samalla rutkasti rahaa! Ansaitsematta jääneet rahat sapatin tekemisen tähden eivät katoa mihinkään, vaan ne säästyvät, tiesitkö tämän? Mikään raha, joka uhrataan Hänen tähtensä, ei ikinä katoa! Tilitositteesi eivät ole todistus siitä, että taloutesi on notkahtanut, vaan näet siinä taivaallisen tulojen siirron, jolloin rahojasi on siirretty turvallisempaan pankkiin. Hän on siirtänyt rahojasi sapatin herruutensa avulla taivaallisen Jerusalemin temppelirahastoon! Voitko löytää turvallisemman pankin? Vaikka Hän on luonut täydellisen pankkijärjestelmän, miksi niin harvat käyttävät hyödykseen sitä?

Sapatin ilokarkelo on liittojen ajan puolella erittäin tärkeä päivä. Toorassa sapatti on merkitty sapattien sapatiksi [shabat shabaton] (2 Moos. 31:15 ja 35:2), eli sapatti on korotettu samalle tasolle kuin jom kippur (3 Moos. 16:31 ja 23:32), kuten myös sapattivuosikin (3 Moos. 25:4). Liittojen ajan taivasten kuningaskunnan seurakunta ymmärsi tämän sanoman erittäin selvästi ja jätti kiireet viikon ensimmäiseen arkipäivään eli sunnuntaille. Sunnuntaipäivä on paras päivä tiski- ja pyykkivuorien pesemiseen, koneiden korjaamiseen, siivoamiseen tai remontoimiseen, koska silloin ei yleensä käydä palkkatöissä. Voit auttaa naapuriasi sinä päivänä. Viikon ensimmäinen päivä ei ole JHWHn valinta, ja se on hyväksyttävä. Hän on puolestamme asian päättänyt ja Hän ei kadu sitä (1 Sam. 2:25). Emme voi koskaan pakottaa JHWHta hyväksymään sunnuntaita sapatiksi. Ei sunnuntaissa ole mitään pyhää, niin kuin ei ole muissakaan arkipäivissä. Se on hyvä työpäivä, jolloin on hyvä ahkeroida töissä ja kaikissa toimissa.

Vanha heprealainen kasku, joka on yhtäpitävä Tooran sapattia koskevan säädöksen kanssa, sanoo: "Sapatti on morsian, jota valmistetaan kuusi päivää sulhasta, Israelia, varten (ja taivasten kuningaskunnan seurakuntaa) varten. Häät ovat seitsemäs päivä. Millaista tulee siis olla häiden ilojuhlana kerran viikossa (Jes. 58:13-14)? Pelkäänpä, että rabbiinit ja nykyajan kristityt ovat hukanneet häähuoneen avaimen. Alkakaa ilokarkelo, te taivasten kuningaskunnan opetuslaspet, mikäli se teistä riippuu, perjantai-illasta alkaen. Malttakaa kuitenkin nukkua perjantain ja lauantain välinen yö! Saattaa olla niin, että teidän sydämiänne on vaikea tyynnyttää, koska teidät on vallannut sanomaton rakkaus. Olkoon teillä ilo ja kaipaus jatkaa hääjuhlia Sulhasen, Jahushua Messiaan, kanssa, mutta teidän kannattaa nukkua hyvin edellinen yö lauantai-illan jatkoa ajatellen. Jatkakaa ilojuhlaa viikon ensimmäisen päivän aamutunneille asti pöytäpalveluksella, muistouhriosan nauttimisella, rukouksella, pyhän sanan tutkimisella, pyhien yhteydellä ja jalkojen pesemisillä, jos se mahdollista on, niin kuin Hän on pyhässä sanassaan sydämensä kaipauksen pyhälle taivasten kuningaskunnan seurakunnalle kertonut.

Sapatin pilpulistisia kohtia:

Matt. 12:1-5 (vrt. Luuk. 6:1):

Matt. 12:1: "Siihen aikaan Jahushua kulki sapattina viljavainioiden halki; ja hänen opetuslastensa oli nälkä, ja he rupesivat poimimaan tähkäpäitä ja syömään."

Matt. 12:2: "Mutta kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänelle: 'Katso, sinun opetuslapsesi tekevät, mitä ei ole lupa tehdä sapattina."

Fariseukset esittivät Jahushualle rabbinistisen, Tooran vastaisen opetuksen.

Matt. 12:4: "Niin hän sanoi heille: 'Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hänen ja hänen seuralaistensa oli nälkä, kuinka hän meni Elohim'in huoneeseen, ja kuinka he söivät näkyleivät, joita ei hänen eikä hänen seuralaistensa ollut lupa syödä, vaan ainoastaan pappien?"


Lue: 1 Sam. 21:1-6.


Jahushua esitti rabbeille äärimmäisen vaikean vastakysymyksen. He joutuisivat miettimään, miten tällainen rikkomus pääsi tapahtumaan, että Daavid söi luvatta leeviläisille tarkoitettua pyhää leipää! Mitä Jahushua etsi vastakysymyksellä? Hän ei puolustellut Daavidia. Hän etsi rabbiineilta laupeutta Daavidin tekemän rikkomuksen tähden."Sapatti sapatilta hän aina asettakoon ne (pyhät leivät) JHWH'n eteen israelilaisten antina; se on ikuinen liitto. Ne olkoot Aaronin ja hänen poikiensa omat, ja he syökööt ne pyhässä paikassa, sillä ne ovat korkeasti-pyhät; ne ovat hänen ikuinen osuutensa JHWH'n uhreista (3 Ms. 24:8-9)."


Daavid ylitti reissullaan rabbiinien säätämän sapatinmatkan, joka oli toinen osa opetuksesta. Sapattimatkan pituus säädettiin leeviläisten pappien maa-alueiden laajuuden mukaan: "Ja mitatkaa kaupungin ulkopuolella itään päin kaksituhatta kyynärää ... (4 Ms. 35:5). Rabbi Jahushua kertoi fariseuksille, että Daavid ei pitänyt kiinni rabbiinisesta sapattimatka-säädöksestä. Noobin pappiskaupunki sijaitsi Jerusalemin itäpuolella, jonne oli matkaa Jerusalemista yli 2000 kyynärää. Daavid pakeni vielä Noobista samana sapatinpäivänä kohti Gatia (1 Sam. 21:10). Daavidin ylettömään liikkumiseen oli hyvä syy, koska hän pakeni henkensä kaupalla.


Rabbiinit pitivät jyvien hiertämistä tai poimimista työnä. Se ei ollut työtä, vaan sirpin heiluttaminen oli työtä (5 Moos. 23:25). Jyvien hiertäminen ja tähkien katkominen eivät olleet ammattityötä. Milloin lesket, orvot ja muukalaiset olisivat keränneet jyviä peltojen laitamilta kuin sapattina! He tiesivät, että sapattina juutalaiset eivät ole pelloilla, ja he eivät siitä johtuen helposti joudu syrjittäviksi ja toruttaviksi (3 Moos. 19:9-10, 23:22 ja 5 Moos. 24:19-22 -> Ruut 2:15-16). Jaa siis omastasi sapattina!


Matt. 12:11: "Niin hän (Jahushua) sanoi heille: 'Kuka teistä on se mies, joka ei, jos hänen ainoa lampaansa putoaa sapattina kuoppaan, tartu siihen ja nosta sitä ylös? Kuinka paljon suurempiarvoinen onkaan ihminen kuin lammas! Sentähden on lupa tehdä sapattina hyvää'." Aivan kun Jahushua olisi sanonut rabbiineille, että 'oletteko te essealaisia, jotka eivät tee tällaista sapattina'!Jahushua avaa rabbeilleTooran sapattisäädökseen liittyvää lähimmäisen rakkautta, kun Hän sanoo, että hälytysluontoinen avun antaminen sapattina on välttämätöntä, johon kuuluvat ihmishengen pelastaminen ja myös sairastapausten hoitamiset.


Matt. 8:15: "Niin hän (Jahushua) koski tämän (Pietarin anopin) käteen, ja kuume lähti hänestä; ja hän nousi ja palveli häntä."Tässä kohdin Pietarin anoppi palveli Jahushuaa ja Hänen opetuslapsiansa, tarjoamalla edellisenä arkipäivänä tehtyä ruokaa. Tulta hän ei ammatillisessa mielessä tehnyt eikä harjoittanut liiketoimintaa, koska taloudellisen hyödyn tavoittelu halveksii sapatin pyhyyttä (2 Moos. 35:3 ja Neh. 13:15-18 ja Jer. 17:21-22). Sapatin johtoajatus ja merkitys on kiteytettynä: Myöskin sapattini minä annoin heille olemaan merkkinä [ot] minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen JHWH, joka pyhitän heidät (Hes. 20:12).


Yritä lukea JHWHn pyhästä sanasta kohdat, joissa puhutaan sapatista, joissa ei tuoda esiin ajatusta, että Hän pyhittää heidät! Tässä on kuningasajatus (2 Moos. 31:13)! Niin pysyy Elohimin kansalle shalva hashabatin pito (Hebr. 4:9)." Sapattikäskyn rikkomisesta määrättiin kuoleman rangaistus (2 Moos. 31:14-15 ja 2 Moos. 35:2b). Sapatin rikkominen oli samankaltainen rikkomus kuin murhaaminen tai aviorikos, joista Toora tuomitsee ihmisen kuolemaan. Ei Tooraan ole kirjoitettu rangaistuksia pelottelun vuoksi, vaan sen vuoksi, että lukija ymmärtäisi Elohimin sydäntä (2 Moos. 20:20). Jahushua haluaa viikosta vain yhden päivän itselleen. Hän tahtoo, että se on viikon seitsemäntenä päivänä. Tekeekö Hän väärin, kun Hän pyytää yhtä päivää seitsemästä päivästä itselleen? Sapatti opettaa uskoville ihmisille, että Hän pyhittää heidät.


Sapatti on merkki -> ot -> alef, joka on heprealaisten aakkosten ensimmäinen kirjain, joka kuvaa Elohimin yhteydessä olevaa työtä tekevää viikon ensimmäisenä päivää, waw, joka on kuudes kirjain, sapattia valmistava päivä, joka tulee eläväksi ylös kohotetusta o-vokaalista ja viikko päättyy tawiin, jonka vanha heprealainen juurikirjaimen muoto oli risti, joka on meidän sapattimme, Sapattina ei tehdä ammatillista palkallista työtä, joka tarkoittaa sitä, että me emme voi omilla töillämme ansaita pyhitystämme. Sapatti on tarkoitettu niitä varten, jotka Hän pyhittää ristinsä kautta, vaikka he vain lepäävät. Onko jollakin varaa sanoa: "Teen työtä, sillä en tarvitse Hänen ristinsä sovituksen tuomaa pyhyyttä?"


Luuk. 13:15b: "Te ulkokullatut, eikö jokainen teistä sapattina päästä härkäänsä tai aasiansa seimestä ja vie sitä juomaan? "Laupeutta eläimiä ja etenkin ihmisiä kohtaan tulee osoittaa! Kutsukaa vähävaraiset ihmiset syömään ja juomaan koteihinne! Jos ette halua kutsua heitä sapattina, kutsukaa sapatin jälkeen lauantai-illalliselle!


Joh. 5:10: "Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: 'Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta.' Hän vastasi heille: 'Se, joka teki minut terveeksi, sanoi minulle: "Ota vuoteesi ja käy'."

Vuoteen kantaminen parantumisen jälkeen oli välttämätöntä (2 Moos. 22:26-27). Rabbiinien mukaan Jerusalemissa juhlien aikana vuokrattiin jopa makuualustoja, jotka piti palauttaa takaisin juhlien jälkeen. Juhlien aikana jerusalemilaiset tekivät liiketoimintaa kaikella mahdollisella! Eikö parannetun kannattanut riemumielin kantaa vuodetta todistuksena, että JHWH on parantunut hänet!? Ei hän kantanut jenkkisänkyä tai hetekaa. Hän kantoi paksumpaa tallitia, johon hän tavallisesti kääriytyi, kun yöllä oli viileää. Ei vuoteen kantaminen ollut liiketoimintaa, palkallista työtä. Ei JHWHta haittaa, vaikka Helsingin ja Tampereen kadut olisivat sapattina täynnä vuoteita kantavia parannettuja ihmisiä!


Onko teistä kukaan miettinyt, miksi JHWHn sanassa erityisellä tavalla mainitaan sapattina parantuneet ihmiset? Eikö siksi, että Ihmisen Poika on sapatin JHWH? Joh. 5:16: "Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jahushuaa, koska hän semmoista teki (paransi) sapattina. Mutta Jahushua vastasi heille: 'Minun Isäni tekee työtä (sapattina), ja minä myös teen työtä (sapattina Joh. 9:4)'."


Juutalaisia rabbeja syvästi loukkasi, että Elohim tekisi työtä sapattina. Se oli rabbiinisia opetuksia vastaan. Se oli rabbien mukaan kauhistus ja JHWHn häpäisemistä! Oli kiellettyä anoa Elohimilta mitään sapattina, puhumattakaan, että Hän tekisi työtä ja parantaisi sapattina! He pitivät Jahushuaa Elohimin pilkkaajana ja parantumisia he pitivät beelsebulin (parantajaepäjumalan) töinä, koska Elohim heidän mielestään lepäsi sapattina eikä näin ollen ole voinut syyllistyä parantamiseen.


Joh. 7:22-24: "Mooses antoi teille ympärileikkauksen - ei niin, että se olisi Moosekselta, vaan se on isiltä - ja sapattinakin te ympärileikkaatte ihmisen. Sentähden: jos ihminen saa ympärileikkauksen sapattina, ettei Mooseksen lakia rikottaisi, miksi te olette vihoissanne minulle siitä, että tein koko ihmisen terveeksi sapattina? Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio."Ympärileikkauksen voi suorittaa sapattina, kuin myös ottaa vesikasteen, kuin myös tehdä leikkauksia sairaalassa, jos se on välttämätöntä.


Matt. 12:5: "Tai ettekö ole lukeneet Toorasta, että papit sapattina pyhäkössä rikkovat sapatin ja ovat kuitenkin syyttömät?"


"Mutta sapatinpäivänä uhraa kaksi vuoden vanhaa virheetöntä lammasta ynnä kaksi kymmenestä lestyjä jauhoja, öljyyn sekoitettuna, ruokauhriksi, sekä siihen kuuluvan juomauhrin ohella. Tämä on sapatin polttouhri, joka uhrattakoon kunakin sapattina jokapäiväisen polttouhrin ja siihen kuuluvan juomauhrin ohella (4 Ms. 28:9-10)."


Rabbi Jahushua sanoi, että papit tekivät 100 % enemmän 'työtä' sapattina kuin tavallisena arkena, mutta he ovat kuitenkin syyttömiä, koska Tooraan on säädetty sapattina tehtävät palvelukset. Samoin taivasten kuningaskunnan hyvän sanoman työntekijät saavat vapaasti tehdä hengellistä työtä sapattina, koska he ovat Hänen työntekijöitänsä. Hän on heidän leponsa ja lomansa.

Shabbat shalom!

Julkaistu 2012 - 2014

Mauno K. Muokattu 26.09.2017

Jaa tämä artikkeli Facebookissa:
Jaa

Muita sinua mahdollisesti kiinnostavia artikkeleita:
Ruokavalio - Suomalaisetko Israelia? - Joosef
Keskustelu kategoriassa Yleiset, johon tämä artikkeli kuuluu
Keskustelua pyörittää Disqus