SHAUL JA MINIMISÄÄDÖKSET
Alkusanat
Tämä opetus on tarkoitettu taivasten kuningaskunnan opetuslapsille ja niille, jotka ovat ottamassa ensimmäisiä askeleita lähteäkseen ulos kristillisestä valtakunnasta.
Juutalaiset pitävät Jahushuaa juutalaislahkon perustajana ja Shaulia kristillisen valtakunnan perustajana. Joskus tekisi mieli vastata tällaisiin väitteisiin:
"Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; Teillä on syyttäjänne, Mooses/Shaul, johon te panette toivonne. Jos te uskoisitte Moosesta/Shaulia, niin te uskoisitte minua, sillä minusta hän on kirjoittanut. Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani (vrt. Joh. 5:45-47)."
Shaulin opetuksia ymmärretään tänä päivänä olemattoman vähän. Pietari kirjoittaa: ..."niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, joita tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon, niin kuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen (2 Piet. 3:16)."
Tänä päivänä on nykyajan kristittyjä, jotka eivät kykene erottamaan, mikä opetus tai käytäntö on Tanakhista ja mikä on rabbiinisesta tai kristillisestä valtakunnasta peräisin. Uusia raamatun väännöksiä tehdään, ja tämä johtuu muka pyhien kirjoitusten vaikeatajuisuudesta, vaikka tosiasiassa nykyajan kristilliset rakenteet ja opetukset ovat vieneet tiedon avaimen (Luuk. 11:52). Kun oikea opetusten tulkinta puuttuu, on pakko rakentaa uskonnollinen hökötys palavasta materiaalista (1 Kor. 3:12). Kun rakennetaan puusta, heinistä ja oljista, joita ei ole louhittu Kalliosta (Jes. 51:1), tulee ongelmaksi Elohim'in tuli (1 Kor. 3:13 Hebr. 12:29).
I Huhut
Rabbiinit olivat erittäin taitavia laittamaan vääriä tietoja liikkeelle. Jo heidän talmudistiset tarunsa kertovat epäterveestä vaelluksesta, kuten myös heidän lukemattomat itse sepittämät käskynsä (1 Tim. 1:3-4 ja Tiit. 1:14). Kun Jahushua oli sanhedridin edessä, oli paikalla monta väärää todistajaa (Matt. 26:60 ja Mark. 14:59). Tooran mukaan väärät todistajat olisi pitänyt tuomita Jahushuan sijaan kuolemaan ristillä (5 Moos. 19:18-19). Jahushuan ruumiin häviämistä haudasta he selittivät: "Hänen opetuslapsensa tulivat yöllä ja veivät hänet... (Matt. 28:13)." Tästä oli seurauksena, että 'tätä puhetta on levitetty juutalaisten kesken, ja siitä kerrotaan vielä tänäkin päivänä' (Matt. 28:15b).
"Kun juutalaiset eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä viisautta ja Henkeä vastaan, jossa Stefanus puhui, silloin he salaa hankkivat miehiä sanomaan: 'Me olemme kuulleet hänen puhuvan pilkkasanoja Moosesta ja Elohim'ia vastaan' (Ap.t. 6:10-11)." Sanhedrinin edessä juutalaiset toivat esiin vääriä todistajia, jotka sanoivat: 'Tämä mies ei lakkaa puhumasta tätä pyhää paikkaa vastaan ja Tooraa vastaan; sillä me olemme kuulleet hänen sanovan, että Jahushua, tuo nasaretilainen, on hajottava maahan tämän paikan ja muuttava ne säädökset, jotka Mooses on meille antanut' (Ap.t. 6:13-14). Jälleen juutalaiset todistajat todistivat väärin. Heidät olisi pitänyt kivittää Stefanuksen sijaan.
Shaul'istakin juutalaiset levittivät väärää puhetta, joiden puheiden tarkoitus oli saada juutalaiset luopumaan Moshen uskostaan: "Sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen käytäntöjen mukaan (Ap.t. 21:20-21)." Väärät todistajat olisi sanhedridin edessä pitänyt tuomita, eikä Shaulia (Ap.t. 23:1-10). Vain Pyhän Hengen antama viisaus pelasti Shaulin, mutta miten olisi käynyt väärien todistajien!?
II Mitä on tehtävä?
Jaakob ja Jerusalemin seurakunnan vanhimmat sanoivat: "Mitä siis on tehtävä? Varmaankin on suuri joukko kokoontuva, sillä he saavat kuulla sinun tulleen (Ap.t. 21:22)."
Oli tärkeää katkaista perättömiltä huhuilta siivet. Tuhannet taivasten kuningaskunnan uskoon tulleet juutalaiset odottivat Shaulilta käytännöllistä vastinetta juutalaisten levittämän huhun kumoamiseksi (Ap.t. 21:21b). Osoittaaksensa, ettei Shaul suinkaan ole Tooran käskyjä, säädöksiä eikä oikeuksia vastaan, Jaakob ja Jerusalemin vanhimmat pyysivät Shaulia toimittamaan liittojen ajan palvelusta: "Tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä. Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat Tooran mukaan ja noudatat sitä (Ap.t. 21:23-24)."
Shaulilla oli entisenä Gamlielin oppilaana perusteellinen tieto ja kokemus nasiirilupauksen tekemiseen liittyvistä valmisteluista. Hän teki kaikki tarkasti Tooran säädösten mukaan. Shaul totesikin juutalaisille puolustuspuheessaan: "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamlielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien Tooraa... (Ap.t. 22:3a)." Hän puolustautuu maaherra Felixin, ylimmäisen papin Ananiaksen, muutamien vanhinten ja asianajaja Tertulluksen edessä: ..."palvelen isieni Elohim'ia, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna Toorassa ja profeetoissa... Niin minä nyt useampien vuosien kuluttua tulin tuomaan almuja kansalleni ja toimittamaan uhreja (Ap.t. 24:14b, 17)." Näiden vakuuttavien sanojen lisäksi Shaul puolustautui vielä Festuksen, pääpappien ja johtavien [ra'she] juutalaisten edessä: "Paavali torjui syytökset ja sanoi: 'Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten Tooraa enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan' (Ap.t. 25:8)."
"Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistuspäivänsä tulisivat päättymään (nasiirilupausaika; Ap.t. 21:27a), jota ennen heidän kunkin edestä olisi tuotava uhri (Ap.t. 21:26 4 Moos. 6:13-14)."
Shaul vahvisti, että rabbiinisten liikkeelle laittamat huhut olivat täysin perättömiä. Hän osoitti rabbiinisille, että hän opetti edelleenkin Moosesta kansojen keskellä, ympärileikkausta ja valtamista säädettyjen käytäntöjen mukaan (Ap.t. 16:3 ja 21:21). Timoteuksen ympärileikkaaminen oli todistus kaikille juutalaisille, että hän pitäytyi koko sielullaan ja sydämellään Tooraan. Shaul ei olisi nasiirilain toteuttamiseen ryhtynyt, jos se olisi ollut vain rabbiinisten tapojen mukaista, sillähänpiti rabbiinisia tapoja sontakasana (Filip. 3:8 Galat. 2:11-14 ja Ap.t. 15:1-2), mutta koska uhritoimitusten suorittaminen oli vapauden Tooran mukaista palvelusta liittojen aikana, hän vartioi [shamar] nasiiri-lupauksen tekemiseen säädetyt asiat tarkasti päätökseen.
Shaul ei suinkaan tehnyt ensimmäistä kertaa nasiirilupausta uskoon tulemisen jälkeen. Nasiirilupauksen tekemiseen ei tule ryhtyä kenenkään, joka ei tee asiaa vakavalla, antautuneella sydämellä. Kenkreassakin, useampia vuosia aikaisemmin hän oli tehnyt nasiirilupauksen, jolloin hän oli puhdistanut itsensä (hiusten leikkuu + hiusten ja karvojen pois pesemisen; Ap.t. 24:17 18:18). Tämän jälkeen hän oli matkustanut mahdollisimman nopeasti Jerusalemin temppeliin ilmoittamaan papille, milloin hänen nasiiriaikansa tulisi päättymään (18:20-22). Nasiiriaikansa hän vietti Jerusalemin seurakunnan keskellä ja kävi temppelissä toimittamassa tarkoin Tooran nasiirilakiin säädetyt uhrit (4 Moos. 6: 13-21).
III Pyhä Henki ja me
Shaul pyysi kansoista kääntyneitä taivasten kuningaskunnan opetuslapsia seuraamaan itseänsä, niin kuin hän seurasi Jahushuaa (1 Kor. 11:1). Seuraatko Häntä? Mitä on Hänen seuraamisensa? Jos olet Shaul'in seuraaja, seuraatko häntä niin kiinteästi, kuin taivasten kuningaskunnan opetuslapsi, efesolainen Trofimus, jonka juutalaiset olettivat olevan Shaul'in kanssa juutalaisella esipihalla (Ap.t. 21:29)? Vai onko taivasten kuningaskunnan heprealaisen Messiaan seuraaminen niin vaikeaa, että lähdet takavasemmalle (2 Tim. 4:10)? Pitääkö Shaulin sanoa kaikista työtovereistaan: "Sillä minulla ei ole ketään samanmielistä (paitsi Timoteus), joka vilpittömästi huolehtisi teidän tilastanne; sillä kaikki he etsivät omaansa, eivätkä sitä, mikä on Messias Jahushuan (Filip. 2:19-21)?"
Nykyajan kristityt sanovat, että heidän ei tarvitse Shaul'ia seurata, koska hän oli juutalainen. He sanovat, että heidän noudatettavinaan ovat vain ne minimisäädökset, jotka Pyhä Henki, Israelin huoneen lähettiläät ja Jerusalemin vanhimmat antoivat (Ap.t. 15:19-20 ja 28-29). Näitä säädöksiä "ei ole ollenkaan kirjoitettu nykyajan kristityille". Keitä varten minimisäädökset annettiin? Ne annettiin vain vasta ylhäältä syntyneille, jotka olivat ottaneet vastaan taivasten kuningaskunnan opetuksen. Minimisäädökset olivat tarkoitetetut siis vain vastasyntyneille, joiden uskoa ei saanut rasittaa liian nopeasti vahvalla Moshen ruoalla (Ap.t. 15:19). Maito on vastasyntyneitä varten (1 Piet. 2:2-3). Jos nykyajan kristityt haluavat päästä minimisäädöksistä osallisiksi, kuten oikein onkin, tulee heidän katua ja tehdä parannus Rooman lankeemuksestaan, ottaa vastaan ensimmäistä kertaa taivasten kuningaskunnan opetus.
Minimisäädökset annettiin siis vain vastasyntyneille "kapaloiksi", jota ei tarvitse pitää vuosia. Olisi surkeaa nähdä, jos viisi vuotta taivasten kuningaskunnan uskossa olleella veljellä tai sisarella olisi yllään vielä kapalot! Taivasten kuningaskunnan seurakunnan tulisi nähdä tällainen asia selvästi ja sanoa Jahushuan tavoin: "Päästäkää hänet ja antakaa hänen mennä (Joh. 11:44b)." Tällä tarkoitan, että vasta ylhäältä syntyneiden tulee hengellisesti nopeasti kasvaa, että he jo piankin saisivat lukea ja kuunnella Moosesta, vapauden Tooraa, jota jokaisena sapattina julistetaan (Ap.t. 15:21 ja Hebr. 5:14). Mitä minulle tulee mieleen, kun näen viisi vuotta taivasten kuningaskunnan uskossa olleen vielä "kapaloissa"? 'Hänen äitinsä olisi tullut tehdä jotakin, jota hän ei sitten tehnytkään'. Kun kansoista taivasten kuningaskuntaan kääntynyt on ottanut vastaan taivasten kuningaskunnan opetuksen heprealaisen apostolin toimesta (Matt. 28:19-20), on aika perehdyttää häntä vähin erin vapauden Tooraan. Syvempi Tooran oppimisen vaihe alkaakin kansoista taivasten kuningaskunnan opetuslapseksi tulleella, liittojen ajan pyhän sanan mukaan, aikaisintaan runsaan vuoden kuluttua siitä, kun ylhäältä syntynyt on tullut taivasten kuningaskuntaan sisälle (Ap.t. 11:26).
IV Ero kansoista juuri kääntyneen ja vasta uskoon tulleen heprealaisen välillä
"Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta veri ei ole laskettu ja haureutta (Ap.t. 21:25)."
Kun luen asiayhteyden, johon jae on kirjoitettu, näyttäiai aivan siltä kuin jae olisi eksynyt väärään kohtaan. Lyhyen tarkastelun jälkeen näen, että jae on täsmälleen oikeassa kohdassa, missä sen pitää ollakin. Minimisäädöksiä ei siis kirjoitettu taivasten kuningaskunnan heprealaisia varten, jotka olivat juuri uskoon tulleet, vaan ainoastaan niitä varten, jotka olivat kansoista kääntyneet ja taivasten kuningaskunnan opetuksen ottaneet vastaan. Taivasten kuningaskunnan heprealaiset eivät tarvitse uskonsa ensihoidoksi minimisäädöksiä, "kapaloita", koska he jo ennestään tuntevat Tooran, kiivailevat Tooran puolesta ja tuntevat muutkin pyhät kirjoitukset (Ap.t. 21:20 Room. 9:4-5). Taivasten kuningaskunnan heprealaisen mielestä minimisäädökset kuuluvat jo muutenkin Tooraan, ja ovat näin ennestäänkin itsestään selvyys, että niitä tulee noudattaa. Pyhä Henki, Israelin huoneen lähettiläät ja Jerusalemin vanhimmat tekivät taivasten kuningaskunnan heprealaisten uskovien ja kansoista kääntyneiden taivasten kuningaskunnan opetuslasten välillä selväksi tämän jaon, jonka päätöksen Shaul osoitti vahvisti käytännössä todeksi ympärileikkaamalla Timoteuksen (Ap.t. 15:19-20 ja 28-29 ja 16:3-4).
Loppusanat:
Olen tänä päivänä nähnyt, että joillekin vasta uskoon tulleille jaakobilaisille, israelilaisille, efraimilaisille tai juudalaisille on hyväksi laittaa ensin päälle "kapalot". Syynä on, että he ovat eläneet niin pitkään kristillisen valtakunnan Toorasta tietämättömän ikeen alla, että heidän kääntymisensä taivasten kuningaskunnan opetuslapsiksi on kuin epäjumalanpalveluksesta kääntymistä. Tiedän kokemuksesta, että heprealaisen taustan omaavia Pyhä Henki tahtoo voimallisesti rakentaa, että he jo piankin pääsisivät taivasten kuningaskunnan syvemmän vapauden Tooran opetuksen piiriin. Heidän taivasten kuningaskunnan heprealainen identiteetti kasvaa Pyhän Hengen vaikutuksesta nopeasti ja voimallisesti. Runsaan vuoden jälkeen he pääsevät nauttimaan Tooran liharuokaa, joka on tarkoitettu varttuneemmille uskoville (Hebr. 5:14). Näin ymmärrämme, mitä tarkoittaa, että Rabbi Jahushua on valo kansoille, mutta kirkkaus Israelille!
14.7.2013
Mauno K.
Muokattu 14.10.2017