MENESTYSTEOLOGIA
1.Moos. 49:22-26: "Joosef on nuori hedelmäpuu, nuori hedelmäpuulähteen reunalla; oksat kulkevat yli muurin. Jousimiehet hätyyttävät häntä, ampuvat ja vihaavat häntä. Mutta hänen jousensa pysyy lujana ja hänen käsivartensa ovat notkeat Jaakobin Väkevän avulla, Kaitsijan, Israelin kallion, isäsi Elohimin, avulla, joka sinua auttakoon, Kaikkivaltiaan avulla, joka sinua siunatkoon, antakoon sinulle siunauksia taivaasta ylhäältä, siunauksia syvyydestä alhaalta, siunauksia nisistä ja kohdusta. Sinun isäsi siunaukset kohoavat yli minun vanhempaini siunausten, ikuisten kukkulain intohimo. Ne laskeutukoon Joosefin pään päälle,veljiensä ruhtinaan päälaelle."
5. Moos. 33:13-17: "Ja Joosefista hän sanoi: `Adonai siunatkoon hänen maansa kalleimmalla, kasteella, joka tulee taivaasta, kallaimmalla, mikä tulee syvyydestä alhaalta, kalleimmalla, minkä aurinko antaa, kalleimmalla, minkä kuun vaiheet tuottavat, kalleimmalla, mikä tulee ikuisten vuorten huipuilta, kalleimmalla, mikä tulee ikikukkuloilta, kalleimmalla, minkä maa kasvaa ja kaikella, mitä siinä on ja mielisuosiollaan, hän, joka pensaassa asui. Ne laskeutukoon Joosefin pään päälle, hänen päälaellensa, hänen, joka on ruhtinas veljiensä joukossa. Uljas on hänen härkiensä esikoinen, sen sarvet ovat kuin villihärän sarvet; niillä se puskee kumoon kansat, kaikki tyynni maan ääriin saakka. Sellaisia ovat Efraimin kymmenet tuhannet, sellaisia Manassen tuhannet`."
Voisiko kuvitella, että joillekin muille annettu siunaus olisi Joosefille annettua siunausta suurempi? Joosefin heimolla on ollut oikku, menestysteologia, joka on ollut ikään kuin "villihäränsarvet", jonka kautta "kansat on puskettu kumoon" aina maan ääriin saakka. Mihin maahan ei olisi tuo "villihärkä" hyökännyt? Vaikka menestysteologia ei edustaisikaan radikaalinta linjaa, on kysymyksessä kuitenkin sama "härkä". Mistä"villihärkä" on lähtöisin? Efraimin ja Manassen äitihän oli egyptiläinen, vieläpä epäjumalapapin tytär (1. Moos. 41:45). Egyptistä erämaahan Efraimin ja manassen sydämissä lähti apis-härkä. Aaron teki erämaassa israelilaisten pyynnöstä kultaisen vasikan ja julisti: "Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta (2. Moos. 32:4). Näin syntyi kultajumalakultti, menestysteologia, jota puolustamaan otettiin JHWH:n Sana.
"Ja Jerobeam (Israelin 10 heimon kuningas, efraimilainen 1. Kun. 11:26) ajatteli sydämessänsä: `Nyt valtakunta joutuu takaisin Daavidin suvulle. Jos tämä kansa menee ja uhraa teurasuhreja Adonain temppelissä ja Jerusalemissa, niin tämän kansan sydän kääntyy jälleen heidän herransa Rehabeamin, Juudan kuninkaan, puolelle; ja he tappavat minut ja palaavat takaisin Rehabeamin, Juudan kuninkaan, luo.' Mietittyään asiaa kuningas teetti kaksi kultaista vasikkaa ja sanoi heille: `Te olette jo tarpeeksi kauan kulkeneet Jerusalemissa. Katso, Israel, tässä on sinun jumalasi, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta. 'Ja hän pystytti toiseen Beeteliin ja toisen hän asetti Daaniin. Ja tämä koitui synniksi. Ja kansa kulki sen toisen kuva luokse Daaniin saakka (1. Kun. 26-30)."
Mistä kuningas Jerobeamille tuli yhtäkkiä tällainen hölmö ajatus? Hän teki Israelille kaksi kultaista vasikkaa (2. Moos. 32:1-4). Menestysteologia oli kasvanut rikoksena kaksinkertaiseksi. Jerobeam, sukunsa juurien ja hänen heimolleen saatujen lupausten myötä (1.Moos. 49:22-26) kehitti järkyttävän menestysteologian. Häntä voidaan siis pitää maailman menestysteologian, kullan kumartamisen, yhtenä avainhahmona.
Juudassa Israelin lukumäärä kasvoi. Kuningas Rehabeamin valtakauden alussa Juudan armeijassa oli 180 000 sotilasta (2. Aik. 11:1). "Ja papit ja leeviläiset, mitä koko Israelissa oli, tulivat kaikilta alueiltaan ja asettuivat palvelemaan häntä, sillä leeviläiset jättivät laidunmaansa ja perintömaansa ja lähtivät Juudeaan ja Jerusalemiin, koska Jerobeam ja hänen poikansa olivat hyljänneet heidät, niin etteivät he saaneet pappeina palvella Adonaita (2. Aik. 11:13-14)."
Israelin kuningas, Jerobeam, pelkäsi, että israelilaiset muuttaisivat sankoin joukoin Juudaan asumaan, koska Israelin Elohimin temppeli oli Jerusalemissa. Israelin kuningas Jerobeam julisti: "Katso, Israel, tässä on sinun elohimisi, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta." Hänelle ei riittänyt ainoastaan "menestysteologia", vaan hän halusi kullan palvelemiseen myös omat menestysteologia-pappinsa: "Hän rakensi myös uhrikukkulatemppeleitä ja teki kansan keskuudesta papeiksi kaikenkaltaisia miehiä, jotka eivät olleet leeviläisiä (1. Kun. 12:31)."
Sekään ei vielä riittänyt, vaan hän päätti vaihtaa Israelin juhlat ja juhla-ajatkin toisiksi ja kopioida ne mahdollisimman samanlaisiksi kuin Elohimin juhlat: "Ja Jerobeam laittoi kahdeksannessa kuussa, kuukauden viidentenätoista päivänä, sen juhlan kaltaisen, jota vietetään Juudassa (sukkot) ja nousi silloin itse alttarille; niin hän teki Beetelissä ja uhrasi niille vasikoille, jotka hän oli teettänyt. Ja tekemiänsä uhrikukkulapappeja hän asetti virkaan Beeteliin. Hän nousi sille alttarille, jonka hän oli teettänyt Beeteliin, viidentenätoista päivänä kahdeksatta kuuta, jonka kuukauden hän oli omasta päästään keksinyt. Hän laittoi silloin juhlan israelilaisille ja nousi polttamaan uhreja (1. Kun. 12:32-33)."
Loppuiko israelilaisten muuttoliike Juudaan? "Ja heitä (leeviäisiä) seurasivat kaikista Israelin sukukunnistaJerusalemiin ne, jotka sydämestään antautuivat etsimään Adonaita, Israelin Elohimia, uhratakseen Adonaille, isiensä Elohimille. Näin he vahvistivat Juudan valtakuntaa ...(2. Aik.11:16,17a)."
Jerobeamin "ilosanoma" kuulosti oikealta, mutta se oli kuitenkin totuudesta hyvin kaukana! Mikään ei saanut Jerobeamia kääntymään väärältä tieltänsä! Ei Juudasta tullut Elohimin mies (1- Kun.13. luku) ja eikä hänen poikansa kuolema, jonka Ahia profeetta ilmoitti (1. Kun. 14. luku). Elohim ei saanut tätä miestä kääntymään pois menestysteologiastansa. Jerobeam kuoli menestysmetodeihinsa luottaen, sillä hän julisti, että tämä on"Israelin elohim (1. Kun. 14:20)."
Kahdeksantoista vuoden aikana, jona Jerobeam oli ollut Israelin kuninkaana, Juuda vahvistui vahvistumistaan. Juudan kuninkaalla Abialla oli jo 400 000 sotilasta armeijassa (2. Aik. 13:3). Juudan väkiluku oli siis armeijaan suhteutettuna yli kaksinkertaistunut. Israelilaisia asui nyt enemmän Juudassa kuin juudalaisia.
Juudan kuningas Aasalla (Abian poika) oli sotajoukko, jossa oli 580 000 sotilasta. Israelin väestön osuus oli edelleen kasvanut, mutta migraatio Israelista oli hidastunut (2. Aik.14:8 ja 2. Aik.15:9).
Asarja, Oodenin poika, profetoi Juudassa oleville israelilaisille (2. Aik.15:1-7).
Edelleen Israelin kansaa muutti sankoin joukoin Juudan puolelle asumaan:"Baesa, Israelin kuningas, lähti Juudaa vastaan ja linnoitti Raaman, estääkseen ketään pääsemästä Aasan, Juudan kuninkaan, luota tai hänen luokseen (1. Kun. 15:17 ja 2. Aik. 16:1)." Baesa pelkäsi, että Israelin väki vähenee ja menee Aasan, Juudan kuninkaan, luo, koska Aasa palveli Adonaita. Sitten Israelin kuningas pelkäsi "väärän teologian" leviämistä Juudasta Israelin puolelle.
Aasan pojan Joosafatin aikana Juudan väkiluku kasvoi räjähdysmäisesti, sillä kuninkaalla oli armeijassaan jo 1 160 000 sotilasta (2. Aik.17:14-18). Juudan kansa oli armeijaan suhteutettuna kasvanut Rehabeamin päivistä yli kuusinkertaiseksi.
Jerobeamin suvun Adonai lakaisi pois kuin saastan (1. Kun. 15:29) ja samoin kävi isaskarilaiselle Baesan suvulle, joka jatkoi "menestysteologiaa" (1. Kun. 16:11). Samoin kävi Simrille (1. Kun. 16:18-19). Huonosti kävi myös Omrille, Israelin kuninkaalle 1. Kun. 16:25-26) ja lopuksi Israel lankesi menestysteologian viettelemänä pois kokonaan palvelemaan Baalia ja Astartea, sen jälkeen kun Ahab ja hänen vaimonsa Iisebel toivat baalin (1. kun. 16:31).
Yhteenveto
Monesti kuulee sanottavan, että Israel on ikään kuin vähemmistönä sulautunut Juudaan , mutta ennemminkin näyttäisi olevan, että Juuda on asunut maassaan vähemmistönä ja sulautunut Israeliin (Hes. 37:16). Asiat ovat nurinkurisesti: Ne, joita juutalaisina pidetään, ovat pääosin israelilaisia ja joita pidetään israelilaisina ovatkin juutalaisia. Juuda on kuitenkin hallitseva suku. Tämän päivän juutalaiset ovat siis pääasiassa israelilaisia. Heidän keskuudessaan on myös suuri joukko käännynnäisiä. Israelilaisia on myös kansojen keskuudessa, joita ei ole synagogien rekistereissä. Historian aikana vainoissa kuolleet juutalaiset ovat olleet pääosin israelilaisia, siis muuta kuinJuudan sukua. Tummaihoiset manasselaiset ja efraimilaiset (äiti oliegyptiläinen) alkoivat assimiloitua Juudan kanssa jo varhain, ja Mooseksen sukua olevat leeviläiset (äiti oli etiopialainen). Tästä johtuu osittain tämä Juudan "tummuus".
Missä on tämän päivän Juuda? Jeremia sanoi, että "Juudan heimo tulee Israelin heimon luo, ja he tulevat yhdessä pohjoisesta maasta ...(Jer. 3:18)." Onko vaaleampi osa [lavan] Juudan heimosta vaeltanut Baabyloniasta pohjoiseen? "Juutalaiset", jotka ovat pääosin israelilaisia, ovat menestyneet, koska efraimilaiset ovat tuoneet vaurautta. Menestysteologia on mennyt eteenpäin nykyajan kristillisissä suunnissa, joka kertoo, että jerobealainen efraimilaisuus edelleen hengittää ja voi hyvin. Laajalle levinnyt menestysteologia on paljastanut, että efraimilainen lihallisuus, Messiaan ristin vastainen elämä, on herännyt.
V. 2008
Editoitu 1.3.2018
Mauno K.