G E NE S I S
Nämä ovat taivaan ja maan syntyvaiheet, kun ne luotiin. Päivänä jona Adonai Elohim teki maan ja taivaan, ei ollut vielä yhtään kedon pensasta maan päällä, eikä vielä kasvanut mitään ruohoa kedolla, koska Adonai Elohim ei vielä ollut antanut sataa maan päälle eikä ollut ihmistä maata viljelemässä, vaan sumu (lähde) nousi maasta ja kasteli koko maan pinnan. Silloin Adonai Elohim muotoili maantomusta(afar) ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen ja niin ihmisestä tuli elävä sielu (1. Moos. 2:46).
Aadamin luominen tapahtui toisen luomispäivän aamuna, koska silloin ei vielä ollut pensaita kedolla eikä ollut ruohoa maassa. Toisen luomispäivän iltana luotiin vasta ruoho ja hedelmäpuut (1. Moos. 1:11-12). Aadam luotiin Eedenin ulkopuolella ja Adonai ennusti, että Aadam tulisi vielä viljelemään maata (1. Moos. 3:23).
Adonai oli aloittanut luomistyönsä jo ennen ensimmäistä päivää,'sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja vedenkautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Elohimin sanan voimasta' (2.Piet. 3:5).
"Ja Elohim sanoi: Tulkoon valo. Ja valo tuli. Elohim näki valon hyväksi ja Elohim erotti valon pimeydestä. Ja Elohim kutsui valon päiväksi ja pimeyden hän kutsui yöksi (1. Moos. 1:35)."
Mutta jos meidän besoramme on peitossa, niin peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valo, joka lähtee Messiaan kirkkauden besorasta, hänen, joka on Elohimin kuva. Sillä me emme julista itseämme, vaan Messiasta Jeshuaa, että hän on Adonai ja me teidän palvelijanne Jeshuan tähden. Sillä me emme julista itseämme, vaan Messiasta Jeshuaa, että hän on Adonai ja me teidän palvelijanne Jeshuan tähden, sillä Elohim, joka sanoi: 'Loistakoon valo pimeydestä', on se, joka loisti sydämiimme, että Elohimin kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Messiaan kasvoissa, levittäisi valoansa (2. Kor. 4:3 6).
Peite ei ole siis yksin kääntymättömien juutalaisten ja israelilaisten silmien päällä, vaan myös muihin kansoihin kuuluvien silmien päällä, koska eräänä päivänä 'hän hävittää tällä vuorella (Siion) verhon, joka verhoaa kaikki kansat ja peiton, joka peittää kaikki kansakunnat' (Jes. 25:7).Mikä valo loisti maan päälle ennen kuin aurinko ja kuu luotiin? Valo oli Elohimin Sanan kirkkaus! Kuka Hän on? "Alussa oli Sana ja Sana oli Elohimin tykönä ja Sana oli Elohim. Hän oli alussa Elohimin tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä ja elämä oli ihmisten valo. Ja valo loistaa pimeydessä ja pimeys ei sitä käsittänyt (Joh. 1:15)."
Totinen valo, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan. Maailmassa hän oli ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä ja maailma ei häntä tuntenut (Joh. 1:9 10).Hän tulee kerran valaisemaan kirkkaudellaan uutta Jerusalemia: "Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Elohimin kirkkaus valaisee sen ja sen lamppu on Lammas. Ja kansat tulevat vaeltamaan sen valossa (Ilm. 21: 23 24)."
"Ja Adonai Elohim istutti puutarhan Eedeniin, itään, ja asetti sinne ihmisen, jonka hän oli tehnyt. Ja Adonai Elohim kasvatti maasta kaikkinaisia puita, ihania nähdä ja hyviä syödä ja elämän puun keskelle paratiisia, niin myös hyvän- ja pahantiedon puun (1. Moos. 2:8 -9)."
Keskellä puutarhaa oli elämän puu, joka kuvasi taivasten kuningaskunnan heprealaista, Messias Jeshuaa. Elämän puussa on taivasten kuningaskunnan Israelin kahdettoista hedelmät. Taivasten kuningaskunnan heprealaisten hedelmien syöminen vie Hänen heprealaisen jumalallisen luontonsa läheisempään tuntemiseen. Kun kansat syövät taivasten kuningaskunnan, Messiaan Jeshuan, elämän puun lehtiä, he tervehtyvät (Ilm. 22:2).
"Ja Eedenistä lähti virta, joka kasteli puutarhaa ja se jakautui sieltä neljään haaraan (1. Moos. 2:10).Puutarhan alue kuvasi koko maailmaa, jonka alkuna oli tuleva Babylon. "Yhden nimi on Piison; se kiertää koko Havilan maan, jossa on kultaa; ja sen maan kulta on hyvää. Siellä on myös bedellionpihkaa ja onyks-kiveä. Toisen virran nimi oli Giihon; se kiertää koko Kuusin maan. Kolmannen virran nimi on Hiddekel; se juoksee Assurin editse. Ja neljäs virta on Eufrat (1. Moos. 2:11 14)."
Ja Adonai Elohim käski ihmistä sanoen:'Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista, mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman' (1. Moos. 2:16 17).Adonai varoitti Aadamia olemassa olevasta vaarasta. Aadam oli Messiaan esikuva (Room. 5:14), sillä 'ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on Adonai taivaasta' (1. Kor. 15:47).
"Ja Adonai Elohim sanoi:'Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun häntä vastaavan (genegedo)' (1. Moos. 2:18)."Adonai tiesi,mitä hän tekisi. Kului neljäs ja viides luomispäivä aina iltapuolelle asti (1.Moos. 1:19:25 ja 1. Moos. 2:19-20), 'mutta Aadamille ei löytynyt (matsa') apua, joka olisi häntä vastaava. Niin Adonai Elohim langetti unitilan Aadamin päälle, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja sulki sen sijan lihalla. Ja Adonai Elohim rakensi sen kylkiluun, jonka oli ottanut Aadamista, naiseksi ja toi hänet Aadamin luo' (1. Moos. 2:21 22).
Taivasten kuningaskunnan Israel, Messiaan morsian, on ezer, apu ja genegedo, Häntä vastaava. Kylkiluu otettiin Messiaasta: 'vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä ja heti vuoti siitä verta ja vettä (Joh. 19:34). Kun Aadamin kylki suljettiin lihalla, tarkoitti se Messiaan täytettyä ristin työtä (Joh. 6:51). Kylkeen jäänyttä arpea sai Tuomas tunnustella (Joh. 20:27). Aadamin (Messias) kylkiluu rakennettiin naiseksi, taivasten kuningaskunnan Israeliksi, morsiameksi.Yeshuan puhkaistu kylki todisti, että taivasten kuningaskunnan heprealaisen seurakunnan, morsiamen, aika oli alkanut ja rakentuminen päättyy siihen, kun morsian tuodaan häihin sulhaspoikien, morsiusneitojen ja häävieraiden kanssa Aadamin (Jeshuan) luo.
Ja Elohim sanoi:'Tehkäämme ihminen (Aadam) kuvaksemme, hahmoksemme'. Ja Elohim loi ihmisen (Aadamin) omaksi kuvaksensa, Elohimin kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Ja Elohim siunasi heidät. Elohim sanoi heille: 'Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja valloittakaa se' (1. Moos. 1:26:28).
"Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Elohimin kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia, sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä; eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten (1. Kor. 11: 79)."
Apostoli Paavali sanoi, että mies yksin edustaa Elohimin kuvaa, joka on Jeshua (Hebr.1:3). Vaimo taas kuvaa taivasten kuningaskunnan heprealaista seurakuntaa, joka on Jeshuan morsian. Aadamin vaimo sai nimen Chava, jonka tarkoittaa elävää. Yeshua tahtookin, että Häntä edustava taivasten kuningaskunnan seurakunta olisi Hänen elämäänsä täynnä.
"Ja mies sanoi: 'Tämä tällä kertaa (hapa'am) luu luistani ja liha lihastani; hän kutsuttakoon naiseksi(isha), sillä hän on miehestä(ish) otettu. Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa ja he tulevat yhdeksi lihaksi (1. Moos. 2: 23 24)."
Tässä Aadam sanoo tällä kertaa, joka tarkoitti, että tulevaisuudessa tulee toinen kerta, jolloin tämän sanan täyttymys tapahtuu, kun morsian otetaan Messiaasta: 'sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä hänen lihastansa ja luistansa' (Efes. 5:30). Silloin täyttyy sana, josta Shaul kirjoitti: "Onhan sanottu: 'Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi', mutta joka yhtyy Adonaihin, on yksi henki hänen kanssaan (1. Kor. 6:16b -17)."Sanoihan Jeshua: "Minkä Elohim on yhdistänyt (Mark. 10:9)."
"Ja käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Adonai Elohim oli tehnyt ja se sanoi naiselle: 'Onko Elohim todellakin sanonut: Älkää syökö kaikista paratiisin puista?' Niin nainen sanoi käärmeelle: 'Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa, mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia' on Elohim sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi. Niin käärme sanoi naiselle: 'Ette kuolemalla kuole; vaan Elohim tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne ja te tulette kuin Elohim, tietämään hyvän ja pahan' (1. Moos. 3:1-5)."
Pahuus oli ensin turmellut osan enkeleistä, sitten se turmeli kasvit ja lopulta eläimet. Kun käärme oli 'kavalin kaikista kedon eläimistä', osoitti se, että eläimet olivat siirtyneet turmelluksen piiriin. Käärme väitti, että ihmisillä olisi samanlainen tieto kuin Hänellä. Käärme lupasi aivan kuin salaista sisäpiiritietoa! Tätä harvoille tarkoitettua salaista tietoa on tänäkin päivänä tarjolla nykyajan kristillisen ja rabbiinisen mystiikan piireissä. Käärme halusi naisen kanssa jakaa ikään kuin jotain arvokasta, jonka tarkoitus oli Aadamin langettaminen ja se pyrki päämääräänsä, naisen kautta. Varsinkin nykyajan kristityt naiset näyttävät olevan mystiikan houkutuksille alttiita. Naiseen kylvetty ajatus kylvi seuraavan askeleen:"Ja vaimo näki, että siitä puusta oli ja hyvä syödä ja että se oli himoa herättävä ja ihana puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa ja hänkin söi (1. Moos. 3:6)."
Shaul opetti: "Mutta minä pelkään, että niin kuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Messiasta kohtaan (2. Kor. 11:3).Mihin tällainen salainen tieto johtaa? Se johtaa vieraan "Jeesuksen", hengen ja "evankeliumin" vastaanottamiseen (2. Kor. 11:4). Nainen sortui tekemään päätöksensä nopeasti, miehestä välittämättä, jolloin naiseen syvästi kiintynyt mies ei halunnut menettää rakastansa. Näin täyttyi kirjoitus: "Eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen (2. Tim. 2:14). Mies halusi kantaa seuraukset.
"Silloin aukenivat heidän molempien silmät ja he huomasivat olevansa alasti; ja he sitoivat yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot (1. Moos. 3:7)."
Hyvän- ja pahantiedon puuta seuraa aina alastomuus. Kun vaimo oli puraissut hedelmästä, ei hän siinä vaiheessa vielä huomannut alastomuuttaan. Tässä näkyy Messiaan ristin kautta tehty sovitustyö. Jeshuan verisen sovituksen läpi katsottuna nainen oli aivan kuin ei olisi ikinä puraissutkaan hedelmästä, koska seuraukset eivät näkyneet. Nainen oli alkuisin Aadamista, joten niin kauan, kun Aadam ei ollut langennut, eivät synnin seuraukset näkyneet. Seuraukset asetettiin Messias Yeshuan kärsittäväksi. Mies oli valmis ottamaan vastaan kaikki seuraukset, kun hän suostui vaimonsa ojentaman hedelmän syömiseen.
"Ja he kuulivat, kuinka Adonai Elohim käyskenteli paratiisissa päivän tuulessa (lerucha hajom---> voi tarkoittaa päivän hengessä). Ja mies vaimoineen piiloutuivat Adonai Elohimin kasvojen edestä keskelle puutarhan puuta (betokh `ets ha gan ---> ontto puu.) (1. Moos. 3:8)."
"Ja vihollisuuden asetan sinun ja vaimon välille, sinun siemenesi ja vaimon siemenen välille. Hän (m.) on iskevä sinua päähän ja sinä olet iskevä häntä (m.) kantapäähän (1. Moos. 3:15)."Messias Jeshua syntyi neitsyt Miriamista, kuten on kirjoitettu: "Mutta hän (nainen) on pelastuva lapsen synnyttämisen (Messias) kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä (1. Tim. 2:15)." Messiaassa Yeshuassa vaino oli vaimon - ja käärmeen siemenen välillä, mutta Jeshuan kantapää murskasi käärmeen pään, mutta käärme ehti iskeä ennen sitä Häntä kantapäähän ja se tapahtui ristillä.
Elohim asetti kerubit 'ynnä kääntyilevän miekan hehkun vartioimaan elämänpuun tietä' (1. Moos. 3:24). Kerubit kuvaavat välissä olevaa Elohiminkapporetia, sovitusistuinta (2. Moos. 25:18:22).Kääntyilevän miekan hehku kuvaa Elohimin sanan ehdottomuutta. Kukaan ei voi kulkea elämän puun luokse ilman Elohimin sanan vastaanottamista. Miekka ei väisty elämän puun luokse menevältä tieltä, ennen kuin Messias Jeshua tulee ihmisen elämään ja avaa tien taivasten kuningaskunnan heprealaiseen elämään (Hebr. 9:12).
V. 2010
Editoitu 5.3.2018
Mauno K.